Startsida / Inlägg

Så finansieras journalistik online

av Magnus Ringman

11 medieföretag och nästan 60 deltagare träffades på onsdagen i Son utanför Oslo för att diskutera och dela erfarenheter kring betald journalistik online.
Aftonbladet är med Plus-tjänsten äldst i betal-gänget med sina 13 års erfarenhet och har i dag över en kvarts miljon Plus-kunder.

ted
Ted Kudinoff, Aftonbladets redaktionelle Plus-chef, berättade om senaste årets erfarenheter och hur vi lyckats öka antalet Plus-kunder till över en kvarts miljon. FOTO: Sofia Olsson Olsén

”Det här är ett fantastiskt tillfälle att träffa kollegor och snacka om utmaningar, men också att dela framgångskoncept”, säger Aftonbladets redaktionelle Plus-chef, Ted Kudinoff, som var en av talarna på onsdagen.

Freemium Summit har efter tre år blivit en vana. 2014 hölls den första träffen på Tjörn i Sverige, det andra året i Köpenhamn och nu alltså i Norge.
Att ta betalt för journalistik online är en utmaning, men också en allt större möjlighet till intäkter och finansiering av kostsam journalistik medan den tryckta upplagan för mediehusens tidningar minskar.

carina
Carina Pahl, från Aftonbladets CRM-team, berättade om hur vi för dialog med våra Plus-kunder genom bland annat frekventa nyhetsbrev. FOTO: Sofia Olsson Olsén

Att identifiera vilka ämnen som säljer online, erfarenheter av Facebooks Instant Articles och att från grunden sätta en betalplattform innefattande nästan 20 tidningstitlar var några av dagens ämnen.

ft
VG:s digitala redaktör Ola Stenberg, t h, intervjuade Jon Slade, Financial Times kommersielle chef som bland annat berättade om vad Brexit gjorde för FT:s digitala upplaga. FOTO: Sofia Olsson Olsén

Deltagande mediehus, förutom Aftonbladet, var tyska Bild och Die Welt, brittiska Financial Times, danska EkstraBladet, Politiken, Jyllands-Posten och Finans, belgiska HLN.be, Schibsted Norge och norska VG, Aftonbladets systertidning som stod som värd.

Sofia Olsson Olsén

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB