Startsida / Inlägg

Dagen då Aftonbladet gick om Expressen

av Magnus Ringman

Han klev upp på skrivbordet, mitt på redaktionsgolvet.

Orden rasslade ur honom, i ren eufori skrek dåvarande chefredaktör Thorbjörn Larsson ut det efterlängtade beskedet:

– Aftonbladet är större än Expressen.

Där och då skrevs tidningshistoria. Idag är det exakt 20 år sedan.

aftonbladet störst; aftonbladet är nu den största dagstidningen i sverige, thorbjörn larsson, journalist chefredaktör sverige aftonbladet presenterar siffrorna för redaktionen, personalen och pressen.
Dåvarande chefredaktör Thorbjörn Larsson meddelar: Aftonbladet är större än Expressen.

Månad efter månad det året hade redaktörerna förväntansfullt samlats framför faxen och väntat på att siffrorna från Tidningsstatistik skulle ticka fram.

Redan i februari 1996 var Aftonbladet om Expressen – men marginalen var så liten, 6 200 exemplar, att ingen vågade andas ut.

Mars, april, maj, juni, juli, augusti. Expressen var något större, men avståndet minskade.

Så kom septembersiffrorna torsdagen den 17 oktober 1996. Avståndet kändes lite mer betryggande – 11 400 exemplar.

Thorbjörn Larsson klev upp på skrivbordet.

Jubel på redaktionen.

Några grät, rörda lättade tårar. ”Större än första barnet”, utbrast en medarbetare.

– Vi hade visserligen känt att det varit på gång ett tag. Men att det verkligen skulle ske – och ännu mer att det verkligen hade gjort det var fullständigt ofattbart. Vi hade lika gärna ha kunnat landa på månen, säger Aftonbladets seniorreporter Svante Lidén.

svanteportratt
Svante Lidén

Sigge Ennart, chef för Aftonbladets contentstudio beskriver känslan den 17 oktober som eufori.

– Ja, total eufori! Vi var ständiga underdogs. Vi slogs i alla lägen mot Expressen som på den tiden hade mycket större resurser. Om vi var två på ett evenemang så var de tio utsända. Att gå om Expressen var inget som någon vågade ta i sin mun, säger han.

Men alla var inte på plats den där legendariska oktoberdagen för tjugo år sedan.

Aftonbladets Lena Mellin var befann sig i Washington och studerade amerikansk politisk journalistik.

– Jag ringde vår dåvarande chefredaktör Thorbjörn Larsson för att gratulera men han var tyvärr inte talbar. Rusig av lycka skulle man nog kalla tillståndet han befann sig i, säger hon.

Hur kändes det?

– Fantastiskt. Vi kämpade ju varje dag för att slå getingarna. Och nu hade vi gjort det.

Redan samma kväll bjöd tidningen medarbetarna på Operaterrassen. De många berättelserna därifrån är alla blöta, vilda, lyckliga och gör sig inte alltid så bra i skrift. Men alla var överens: tidningshistoria skrevs den dagen.

hqdefault
Gösta Ekman och Tage Danielsson i den klassiska sketchen Aftonbladet eller Expressen?

Gösta Ekman kom dit och underhöll och gjorde en variant av den klassiska Hasse och Tage-sketchen där han tvekar mellan Aftonbladet och Expressen. Nu var det ingen tvekan längre, säger Aftonbladets filmnestor Jens Peterson.

Det var en sensationellt minnesvärd stämning den kvällen. Det skriver alla närvarande under på.

–  Ja herrejävlar vilken kväll. Ett par dagar senare satt jag på flyget till Malmö. Varenda en, absolut varenda en, satt och läste Aftonbladet. Everybody loves a winner liksom, säger Svante Lidén.

Jens Peterson beskriver perioden kring det klassiska datumet som en brytningstid fylld av härlig samarbetsanda.

jensp
Jens Peterson

– Vi hade haft några år av medvind. Vi hade startat Söndagstidningen i nuvarande format och var före konkurrenten. Vi hade tidigare än alla andra satsat på det digitala och webben, och när vi gick över från PC till Apple 1994 var det mest redaktionen som höll i utbildningen. Anders Hvidfeldt och jag hjälpte till att lära våra kolleger och vi satt också och skrev html-koder för att lägga ut musik- och filmmaterial, säger han och fortsätter:

– Samtidigt som vi gick om i print var vi före de andra tidningarna med nätet. Det var en brytningstid med en härlig samarbetsanda på Aftonbladet, säger han.

På samma gång är 20 år en lång tid. I en föränderlig mediebransch är det en evighet. Men Aftonbladets position i toppen av det svenska medielandskapet består. Aftonbladet har i dag 157 miljoner sidvisningar online per vecka. Mer än dubbelt så många som de andra svenska storstadsdagstidningarna – tillsammans.

Aftonbladet har i dag fler läsare än någonsin. Vad beror det på?

eVi2_D7U
Sofia Olsson Olsén

– Aftonbladet var väldigt tidiga online vilket gjorde att läsarna också tidigt gjorde Aftonbladet till sin primära nyhetskälla i Sverige. Vi når över 3,5 miljoner läsare varje dag, vilket är helt otroligt med tanke på folkmängden, och självklart skulle vi inte göra det om vi inte också vore väldigt bra. Snabba, initierade och med de bästa journalisterna, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Hur ska Aftonbladet göra för att behålla positionen som Sveriges största och bästa nyhetskälla?

– Genom att fortsätta röra oss efter och vara lyhörda mot  användarna. Våra medievanor och beteenden ändras ständigt och vi på Aftonbladet ska med vår journalistik vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Och på rätt sätt.

 

Martin Söderström

Magnus Ringman

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB