Startsida / Inlägg

Nya Aftonbladet = snabbare och snyggare

av Magnus Ringman

Snabbare, snyggare och med smartare annonsformat.

Det är receptet när Aftonbladet tar upp kampen med onlinejättarna.

I dag får läsarna ett smakprov av nya aftonbladet.se.

I praktiken flyttar aftonbladet.se till en ny teknisk plattform. Det låter kanske inte jättespännande i sig. Men för journalistiken – och användarna – blir det ett jättelyft.

ska%cc%88rmavbild-2016-11-14-kl-15-33-30
Smygtitt / Nya Aftonbladet

Läsare av aftonbladet.se kommer att mötas av snabbare laddning, renare utseende och smartare annonser.

– Det största skillnaden som användare blir att aftonbladet.se laddar väldigt mycket snabbare. Det blir snabbare på både mobil och tablet men den största skillnaden när det gäller laddningstid blir på desktop. Från IT:s sida har man pratat om 14 gånger snabbare laddning. säger Andreas Aspegren, onlinechef.

Kommer jag som läsare att känna igen mig?

– Ja, absolut. Den härliga, levande och sprudlande Aftonbladet-känslan ska absolut vara kvar. Men kanske uppfattas den nya designen som lite mer ren och uppstädad, i synnerhet på desktop.

aspegren
Andreas Aspegren

Fördelarna för läsarna och användarna av aftonbladet.se är många, menar Andreas Aspegren.

– För det första: Vår nya fantastiska publiceringsplattform kommer underlätta för redaktionen och skapa förutsättningar för att kunna komma ut ännu snabbare med vår journalistik. 

Han fortsätter:

– För det andra kommer den nya publiceringsplattformen underlätta när det gäller och skapa mer spännande artikelformat där vi enklare kan blanda upp brödtexten med grafik, stillbilder, webb-tv, omröstningar etc. 

För det tredje laddar alltså sidorna mycket snabbare.

Tack vare ett nytt publiceringsverktyg blir också arbetet för Aftonbladets redaktörer både enklare och säkrare. Det går snabbare att publicera nyheter och risken för misstag blir mindre, vilket ger stora fördelar i breaking news-läge. 

– Publiceringsverktyget är ett jättelyft på redaktionen. Det bidrar till ökad kvalitet och ger ett betydligt smidigare arbetssätt för våra redaktörer. Det blir helt enkelt ännu roligare och mer attraktivt att jobba på Aftonbladet, säger Sofia Olsson Olsén.

sofia
Sofia Olsson Olsén

Den nya plattformen är också ett sätt att på allvar ta upp kampen mot de amerikanska nätjättarna.

– Nu får vi bättre förutsättningar att driva kampen mot de amerikanska onlinejättarna, såväl när det gäller att attrahera användare som annonsörer, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

Det är inte bara läsare och användare av aftonbladet.se som kommer att märka av förändringen. Förbättringarna gäller även för annonsörer, i form av garanterad synlighet och smartare annonsladdning. 

Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Förutom Aftonbladet använder Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet plattformens verktyg för innehållsproduktion och VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna. 

Martin Söderström

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB