Startsida / Inlägg

Så blir du journalist på Aftonbladet

av Magnus Ringman

Sveriges största tidning – och Sveriges roligaste arbetsplats.

Att jobba på Aftonbladet är aldrig tråkigt.

Men hur får man jobb här?

Och vad krävs av framtidens journalister?

Aftonbladet Inifrån har svaren.

”Det händer alltid något spännande på Aftonbladet”. De orden står strax här intill. Som en programförklaring för bloggen. Men också för att det är alldeles sant. Livet på en nyhetsredaktion kan vara väldigt många saker. Men aldrig tråkigt. Slitigt, stressigt, rörigt och knasigt – absolut. Men inte tråkigt. Aftonbladet är Sveriges största tidning. Här jobbar flera av vårt lands absolut skarpaste pennor och skickligaste journalister. Det kommer dagligen in ansökningar från människor som gärna vill jobba på Aftonbladet. Somliga får det, andra inte.

Men hur är det egentligen att arbeta på Aftonbladet? Vad krävs för att göra det?

Och viktigast; vad krävs för att kunna leverera morgondagens journalistik?

poromaa

Michael Poromaa, nyhetschef på Aftonbladet, får det att låta så enkelt.

– Vad vi letar efter hos personer som vill jobba här? Ödmjukhet och människor som är sugna på en stor och rolig utmaning. Nån som vill vinna varje dag och göra det i lag. Som tycker att superdupertopp och dunderflash låter kul. Eftersom jag tidigare har jobbat på sporten i 13 år är jag fast i floskelträsket och brukar säga som Stuart Baxter* sa när jag träffar folk som söker jobb på Aftonbladet: ”This is the f-ing Champions League”. Jag är ute efter morgondagens stjärnor, säger han.

En stabil journalistgrund är viktig, menar Michael Poromaa. 

– Ja, absolut. Antingen via utbildning eller att man har jobbat på en lokaltidning. Har man det och vill köra ett race på Sveriges största och bästa tidning så är man mycket välkommen med en ansökan. Snabb, säker och glad är viktiga egenskaper.

Aftonbladet desk och tv studio
Aftonbladets nyhetsdesk. Nyhetsredaktören Hanna Olsson i samspråk med reportern Svante Lidén.

Mediebranschen – och journalistiken – är i snabb förändring. Aftonbladet var först ut på nätet och är i dag dubbelt så stora som alla de andra svenska dagstidningarnas sajter – tillsammans. Men framtiden då? Hur är det med den? Vad är viktigt för framtidens journalister?

Michael Poromaa igen:

– De måste vara öppna för nytt. Nytt berättande. Journalistik har aldrig utvecklas så snabbt som den gör just nu. Text, tv, sociala medier, läsarmedverkan, live. Plus att du ska kunna vara publicist mitt i din rapportering och kunna ta etiska beslut live, säger han.

Marianne Peterson är personalredaktör på Schibsted Media som rekryterar alla journalister till Aftonbladet. Det är hon som tar emot jobbansökningarna och genomför många av anställningsintervjuerna. Många är de unga journalister som suttit nervösa i intervjuer med henne. Undertecknad är bara en av dem.

marianne-peterson
Marianne Peterson

Hon vet kanske bättre än någon vad Aftonbladet söker. Vad som passar, och vad som inte gör det. Ett tips från henne? Var på hugget.

– Hör inte bara av dig när du ser en annons! Vi älskar spontanansökningar. Berättar  man att man finns tillgänglig nu eller senare har man en större chans att komma på intervju, än när vi annonserar, då ju konkurrensen blir större, säger Marianne Peterson. 

Hon fortsätter:

– Lägg energi på ditt presentationsbrev! Vad brinner du för? Vad vill och kan du arbeta med på Aftonbladet? Varför ska vi satsa på dig? Kan du tillföra något? 

Mediebranschen är inte alltid en dans på rosor. Under de senaste åren har allt fler redaktioner gjort sig av med allt fler journalister. Det skärs och sparas överallt. Det innebär färre jobb. Och, faktiskt, något färre jobbansökningar än tidigare. 

– Antalet ansökningar har blivit färre de senaste åren. Det är inte konstigt eftersom det utbildas färre journalister och många väljer andra banor pga att även antalet arbetstillfällen inom media minskar. Men jobben på Aftonbladet minskar inte! Vi har massor av lediga vikariat på alla avdelningar, inte minst tv, säger Marianne Peterson. 

Det är onlinejobben som är i majoritet nu. Aftonbladet var tidiga med sin policy Online first. Det märks också på arbetsmarknaden. 

– Onlinejobben är i majoritet, men även olika yrken inom tv, särskilt på Aftonbladet. Fortfarande är det ganska stor brist på erfarna webbredaktörer, säger Marianne Peterson.

Vad letar vi efter hos folk som vill arbeta på Aftonbladet?

– Först och främst mångfald. Och sedan att man älskar jobbet som journalist – oavsett om man fastnat för att vara livereporter på tv, webbredaktör, redigerare eller breaking news-reporter.

Vilka egenskaper ska morgondagens journalister ha?

– Lyhörd, allmänbildad, flexibel och nyfiken på både jobbet och media i stort. 

Till sist, varför är det så roligt att jobba på Aftonbladet?

– Vi har en helt unik laganda, samt en proffsighet gentemot våra läsare och tittare. På Aftonbladet finns en mängd utvecklingsmöjligheter. Inte bara inom den redaktionella delen av Aftonbladet utan, tack vare att vi ingår i Schibsted-koncernen, många chanser till alternativa, spännande karriärvägar, säger hon.

Hon får medhåll av Michael Poromaa. På frågan varför är det så roligt att jobba på Aftonbladet blir svaret snabbt och långt.

– För att du kommer att få jobba med Isabelle, Jocke, Victor, Karoline, Staffan, Kenan, Gustaf, Kerstin, Christoffer, Karin, Micke med flera – proffs och fantastiska människor som ser till att Aftonbladet är Sveriges nyhetskälla nummer 1 varje dag. Spelar ingen roll om det är en superflash som sätter igång desken eller fredagschatten – den levererar alltid, säger han. 

Martin Söderström

stuart-baxterStuart Baxter var tränare för fotbollslaget AIK och kommentaren kom efter Champions League-mötet mot Barcelona när han sågade domaren. Vilket får mig att inse att jag har jobbat 18 år på Aftonbladet – vilket är ett gott betyg för hur kul och utvecklande det är att jobba här.

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB