Startsida / Inlägg

Så finansieras framtidens journalistik

av Magnus Ringman

En kvarts miljon digitala prenumeranter.

Det är resultatet av Aftonbladets medvetna satsning på Plus. 

En framgång som är unik – även ur ett globalt perspektiv.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-21-kl-12-32-14

Det brukar heta att betalningsviljan på internet är låg. Och att det knappt går att ta betalt för journalistik på nätet. Det är inte riktigt sant. För Aftonbladet är det inte sant – alls.

Sedan starten 2003 har Aftonbladets Plustjänst varit ett lysande exempel på att det går att ta betalt för journalistik online.

peter-nelander
Peter Nelander, affärschef Plus.

– Mer än 250 000 Pluskunder talar väl sitt tydliga språk att det är något våra läsare vill ha, och att det är värt att betala för, säger Peter Nelander, affärschef på Plus, till Aftonbladet Inifrån. 

Men vad är egentligen Plus? Vad betyder det? Och hur funkar det?

Peter Nelander tar sats innan han svarar. 

– Aftonbladet Plus är en digital prenumerationstjänst som innehåller daglig journalistisk fördjupning. Allt du behöver veta inom ex. Nyheter, Sport, Nöje, Hälsa etc. Sen finns det också över 200 reseguider och många olika tester varje månad. Totalt får du som Pluskund över 500 artiklar per månad, säger han.

Ungefär så. Vilket inte borde vara något världsunikt – men är det. Aftonbladet Plus var så tidiga med att få betalning för digital journalistik att fungera att det än i dag kommer delegationer från hela världen på studiebesök till Aftonbladet för att få svar på frågan: Hur gör man?

– Ja, att vi var så tidiga i ett internationellt perspektiv är något våra internationella kollegor som Bild, New York Times etc är imponerade av. Det är vi stolta över, säger Peter Nelander.

Han fortsätter:

– I och med att vi var så tidiga med att ta betalt online har det gett oss en kunskapsbank att ta med oss nu när marknaden också är mer mogen för digitala prenumerationer. Sen ligger det i vårt DNA att vara först att testa saker så det tar vi också in i kulturen för hur vi utvecklar Plus framåt. 

Det heter ju att folk inte vill betala för webbinnehåll. Att allt – inklusive journalistik  bara ska strömma fram som vatten ur kranen. Hur ser du på det?

ted-kudinoff
Ted Kudinoff, redaktionell chef Plus.

– Ja, det har jag också hört. Det är en utmaning – inte bara för oss på Aftonbladet utan för hela branschen. Men i dagsläget har vi en kvarts miljon digitala Pluskunder. Vi ökar varje år. Pluskunderna säger i våra undersökningar att de vill ha ännu mer fördjupningar och ännu fler Plusartiklar, säger Ted Kudinoff, redaktionell Pluschef. 

– Därför satsar vi på Plus genom unika artikelserier, tester och fördjupande artiklar. Vi kommer att släppa flera intressanta satsningar inom Plus nästa år. Allt för att ligga i täten när det gäller betald journalistik online, fortsätter han. 

I dag jobbar 15 personer på Aftonbladets Plusdesk. De producerar dagligen specifikt Plusinnehåll inom flera områden. 

– Förutom det har vi flera frilansare som varje dag producerar fördjupningar, tester och unikt innehåll. Lägg därtill Nyhetsredaktionen, Sporten och Nöjet som dagligen producerar Plusartiklar. Det blir en salig mix, säger Ted Kudinoff.

Varför är Plus så viktigt för Aftonbladet?

– För att vi ska fortsätta kunna leverera unik journalistik från världens alla hörn inklusive Sverige så behöver vi Plus. Bra journalistik kostar pengar. Och Plus är en av flera viktiga fokusområden för Aftonbladet. Vi ska fortfarande vara nyhetsledande och den primära nyhetskällan för alla svenskar men fördjupningar och tester är Plus, säger Ted Kudinoff.

2016 är snart bakom oss. Inom kort skriver vi 2017 i almanackan. Nytt år med nya möjligheter – men också nya utmaningar. Inte minst för Plusdesken.

– Det gäller att hela tiden utveckla innehållet och upplevelsen av tjänsten till nya krav. Att ta fram nya storys som till exempel Det Svenska Hatet i ny digital förpackning, att göra upplevelsen i mobilen ännu bättre och lättare att hitta allt innehåll. Alltid ha de bästa fördjupningarna i Nyheter, Sport och Nöje. Helt enkelt alltid ta nya steg för att göra tjänsten ännu bättre, säger Peter Nelander.

Martin Söderström

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB