Startsida / Inlägg

De nya tittarsiffrorna – en skräll för Aftonbladet TV

av Magnus Ringman

Första veckan Aftonbladet TV redovisar i MMS Hottop är en skräll. 

Av de 100 mest sedda tv-klippen under tio minuter står Aftonbladet för 86.
Och dominerar fullständigt topp tio-listan.

För första gången har MMS – den gemensamt accepterade mätmetoden för tv på nätet – mätt Aftonbladets tv-klipp och tv-program en hel vecka och presenterat resultatet.
Och det är överväldigande.
I MMS:s lista HotTopWeb rankas de 100 mest sedda tv-klippen under tio minuter. 86 av dem har Aftonbladet som avsändare.
De övriga 14 kommer från SVT.

Lotta Folcker , byline
Lotta Folcker
– Det är fantastiskt att vi står så starka i konkurrensen. Det är också ett svar på att vi gör rätt, att vi har en strategi för webb-tv som funkar och får svar från tittarna, säger Lotta Folcker, tv-chef.
De nya siffrorna från MMS är inte minst viktigt för Aftonbladets annonsörer.
– Äntligen har vi en valuta för webb-tv som går att lita på och förhålla sig till. Jag är glad att vi kan vara transparenta med det här, säger Lotta Folcker.
Aftonbladet TV gick med i MMS redan 2015, som första webb tv-producent att låta sig jämföras med traditionell linjär tv.
Men fram till årsskiftet mättes bara ”impressions”, alltså reklamvisningar.
– Det nya nu är att vi också kan redovisa startade strömmar och tittartid för program och kortare tv-klipp. Jag är dessutom mycket glad över vår höga total tittartid.
Aftonbladets TV:s strategi är just att vara bäst på de korta tv-inslagen.
– Vi vet att det är så våra tittare vill se tv på nätet, säger Lotta Folcker.
Men i Aftonbladets tv-strategi ligger också att producera program och programserier. Och också den typen av program från Aftonbladet TV gillas av publiken.
Mätningarna från MMS visar att Aftonbladet måndagen den 9 januari hade det näst mest sedda programmet online – slagen bara av ett avsnitt av SVT:s publiksuccé ”Skam”.
Det var minidokumentären ”Användarna” – en del i Aftonbladets uppmärksammade avslöjande om svenska nätpedofiler.
– Det är förstås också fantastiskt roligt att se hur bra det funkar när vi gör riktigt genomarbetade tv-produktioner, vilket genomslag vi får, säger Lotta Folcker.
Nästa steg för att ytterligare öka insynen och visa relevanta siffror för annonsörer och tittare är att också genom MMS redovisa hur många som ser Aftonbladets livesändningar.
– Vi vet att vi är väldigt starka även där. Det var meningen att det skulle redovisats redan nu, men det är något tekniskt strul som gjort att MMS inte kunnat ta emot siffrorna. Det är på gång och kommer så snart som möjligt, säger Lotta Folcker.

Petter Ovander

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB