Startsida / Inlägg

Se upp för trixande med statistiken

av Magnus Ringman

Det handlar inte om vem som är störst.

Det slaget vann Aftonbladet för länge sedan.

Det handlar om hur siffror redovisas. Om vad som är en äkta läsare av kött och blod – och vad som är en ”unik webbläsare”.

Det är dags för andra avsnittet av ”Häng med Aftonbladet”.

I dag: om statistiken som korrumperar.

balk_hangmed

Deras beslut lockar dagligen över tre miljoner läsare till Aftonbladet.

Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney vid onlinedesken ser till att Aftonbladet alltid är snabbast – och bäst – på nyheter.

De är den ”primära nyhetskällan” personifierade.

foto : elvira pihl :
Karolina Strömbäck Horney och Victor Lindbom. Foto: Elvira Pihl

Det är förvånansvärt tyst runt desken. Reportrar och redaktörer tittar stint in i skärmarna och scannar av alla nyhetssajter och konkurrenter för att fånga upp det senaste i Sverige och världen – samt för att publicera Aftonbladets egen journalistik.

Victor Lindbom är onlineredaktör och publicerar texter så fort reportrarna levererar. Karolina Strömbäck Horney skickar ut flashar till läsarnas mobiler för att informera om när något stort hänt.

Stressiga jobb som kräver noggrannhet och omdöme.

Men hur vet vi hur många läsarna egentligen är?

Hittills har Aftonbladet använt sig av KIA-index. Branschorganisationen Sveriges Annonsörer mäter antalet unika webbläsare som kommer till sajten varje dag. Resultatet visar hur attraktiv sajten är.

I december berättade Schibsted-koncernen – som äger Aftonbladet – att Schibsted lämnar KIA-index. Orsak: Antalet unika webbläsare är ett alldeles för trubbigt mått.

STOCKHOLM 2017-01-19 Nyheter Inifrån Bloggen PÅ BILD: Isak Edvinsson med sin mobil vid busshållplatsen. till inifrån-bloggen med Magnus Ringman. FOTO: CAROLINA BYRMO ________________ CAROLINA BYRMO PHOTOGRAPHY AB +46705168456 carolina@photocarolina.se
Isak Edvinsson loggar in på Aftonbladet via sin browser. En unik webbläsare registreras. FOTO: Carolina Byrmo

Vi träffar Isak Edvinsson, 25. Han är copywriter på reklambyrån Humblestorm i Stockholm och en av landets alla hundratusentals nyhetsfreaks. Han surfar in på Aftonbladet flera gånger dagligen för att uppdatera sig om det senaste. ”Aftonbladet är top-of-mind”, som han själv säger.

På väg till jobbet tar Isak fram mobilen.

Han loggar in på Aftonbladet via sin vanliga browser, Safari.

En unik webbläsare registreras.

Fem minuter senare – på parkbänken strax intill jobbet – är det dags igen. En flash i mobilen. Stor lavin har rasat i Italien. 30-tal människor saknade. Nu går Isak in via Aftonbladets egen app – med samma mobil som tidigare.

En ny webbläsare registreras. Nummer två.

Isak får tips om en artikel via Twitter. Och ja, han sitter ju ändå på…. så Isak tar fram mobilen, trycker på länken och hamnar på Aftonbladet.

En ny webbläsare registreras. Nummer tre.

En timme senare. Isak går nu in via Facebooks app, varpå den öppnas i Facebooks egen webbläsare. Med samma mobil.

En ny webbläsare registreras. Nummer fyra.

Allt med samma mobiltelefon.

Det är inte svårt för en och samma person att dagligen gå in sex – åtta gånger från olika unika webbläsare på en och samma mobil.

En Isak Edvinsson kan således uppfattas som åtta Isak Edvinsson.

Inget bra mått med andra ord. Unika webbläsare har ingenting med antal människor att göra.

Dessutom går det att påverka siffrorna ytterligare genom att köpa trafik från Facebook. Så kan du pressa trafiken upp och ner, precis som du önskar och din plånbok tillåter.

Exakt så var det på den gamla papperstiden, fram till 2008.

Då var det TS-statistik som levererade siffrorna.

Problemet var snarlikt. Även TS var enkelt att manipulera. Genom att trycka ”gratisexemplar” av tidningen – som sedan distribuerades till Silja Line, Arlanda eller andra platser där mycket människor samlas trycktes upplagan uppåt. Tidningarna som inte delades ut – och det var många – kastades, men räknades ändå in i upplagan.

Borde det inte finnas någon ärlig mätmetod?

Något som går att lita på.

En metod som är transparent, lika för alla och som mäter det viktiga – det vill säga människor och hur de agerar i olika kanaler.

En metod som annonsörerna vet är korrekt, viktig för finansieringen av journalistiken i framtiden.

Vi frågar Antoaneta Nikolaeva. Hon är analyschef på Aftonbladet, expert på statistik och mätmetoder.

Antoanet_Aftonbladet
Antoaneta Nikolaeva

Antoaneta är nöjd med beslutet att lämna KIA-index. Men vad ska nu ta vid?

Hon suckar. Det är en snårskog med alla siffror och metoder.

Men visst finns alternativ.

Ett stavas Orvesto Internet.

Här mäts räckvidd – hur många svenska internetanvändare mellan 16-80 år som säger att de dagligen surfar in på respektive sajt.

Ett ärligare mått. De mäter räckvidd – hur många sajten når  och inte unika webbläsare.

Ett annat stavas MMS.

Och då handlar det om webb-tv.

KIA-index valde att sätta taggen som räknar tittning före reklamen, då det faktiska programinnehållet startar. Aftonbladet krävde att den skulle räknas först efter reklamen, men KIA vägrade ändra på det.

Det innebär att siffran är falsk. I KIA räknas tittning innan visningen har genomförts, vilket kan tyckas märkligt. KIA-index räknar enbart reklamexponeringar och säger ingenting om hur många som tittat på innehållet.

Då ger MMS ett ärligare besked. Det är en teknisk mätning som mäter antal annonsexponeringar samt ”startade strömmar” och tittartid. Det blir dessutom lättare för branschen att jämföra tittande på webb-tv med vanlig linjär tv.

Hur gör internetgiganterna, Facebook och Google?

De väljer att inte redovisa någon statistik alls. Facebook fokus är ”time spent” – hur länge läsaren är inne på deras sajt. 2014 ändrade de sina algoritmer så att länkar med nyheter prioriterades jämfört med bilder och statusuppdateringar i newsfeeden. Det ingick i strategin att ta över hela relationen med läsaren. Att skapa ett internet i internet – så att läsaren kan stanna kvar på Facebook utan att behöva surfa någon annanstans.

I fjol var det dags igen. Åter ändrade Facebook sina algoritmer, så att video prioriteras. Strategi: rörlig bild ska konsumeras hos Facebook och ingen annanstans.

Det är således en djungel av statistik.

Och frågan är hur viktiga siffrorna egentligen är, speciellt när de blir urvattnade av trixande som undergräver förtroendet för mätningarna.

Det viktigaste måste väl ändå vara läsarna och det innehåll som vi producerar?

Det faktum att 3,2 miljoner svenskar dagligen söker sig till aftonbladet.se för att uppdatera sig om det senaste.

Det som gör Aftonbladet till Sveriges primära nyhetskälla.

Det är Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horneys drivkraft.

Att vara först och bäst.

Och nå flest.

Med det senaste.

Magnus Ringman

balk_hangmed

Alla avsnitt i artikelserien:

Jättarna som hotar svenska medier

Se upp för trixande med statistiken

Smarta annonser och helt nya möjligheter

Ryktet om papperstidningens död är betydligt överdrivet

Så föder SVT de amerikanska jättarna

Unga väljer Aftonbladet  – unik  position i världen

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB