Startsida / Inlägg

Ryktet om papperstidningens död är starkt överdrivet

av Petter Ovander
foto : jonas forsberg : 170202 chauffšren tony nilsson kšr lŠngsta strŠckan šrnskšldsvik luleŒ 82 mil tor fšr att distribuera ut aftonbladet. foto: jonas forsberg / www.jfp.se
Örnsköldsvik kvart över tre i morse. Tony Nilsson lastar in 7 800 Aftonbladet-tidningar till läsare i Norrbotten. FOTO: Jonas Forsberg

Kvart över tre i morse lastade Tony Nilsson in nattens sista tidningsbunt i bilen och svängde ut på E4:an.

Framför honom låg 80 mil norrländsk landsväg och i lastrummet bakom 7 800 Aftonbladet-tidningar till läsare i Kiruna, Haparanda, Jokkmokk, ja en stor del av Norrbotten.

Ryktet om den tryckta tidningens död är starkt överdrivet. Aftonbladets papperstidning är en lönsam miljardaffär. Varje dag.

Det är dags för fjärde avsnittet av ”Häng med Aftonbladet”.

I dag: Om papperstidningen, om trogna läsare och ett nytt sätt att göra tidning.

balk_hangmed

Några timmar senare och 53 mil söderut. Martin Wåhlstedt, printchef, sitter på Aftonbladets redaktion i Stockholm.

Han är nöjd.

Visst, upplagan sjunker (som för papperstidningar världen över – Indiens undantagna) men i en lite lugnare takt än för några år sedan.

foto : elvpih : foto: elvira pihl
Printchef Martin Wåhlstedt har skäl att vara nöjd. Papperstidningen är en miljardaffär som hittat sina läsare. FOTO: Elvira Pihl

Och genom noggranna analyser av läsarna, deras vanor och ovanor, problem och glädjeämnen, har han och gänget bakom print (branschspråk för den tryckta tidningen) hittat den grupp svenskar som fortfarande vill läsa sin tidning på papper.

De är för dem de nu varje dag gör tidningen.

Martin Wåhlstedt beskriver sina läsare som 55+. Vanliga svenska män och kvinnor som gillar Aftonbladet och älskar papperstidningen.

Han berättar om en mer mogen publik jämfört med den genomsnittlige Aftonbladetläsaren online. Folk som gillar, och i många år gillat, att köpa och bläddra i en tidning.

De vill få en välformulerad och sansad bild av verkligheten. De vill ha analyser och perspektiv – men också förströelse och underhållning.

Nu görs journalistik som engagerar dem och är relevanta för dem.

Svårare än så behöver det inte vara.

***

Papperstidningens roll som nyhetsbärare är sedan länge ett avslutat kapitel. Den rollen har övertagits av desktop och, framför allt, mobiler.

I dag är papperstidningens roll att ge läsarna en omsorgsfullt utvald och begripligt redigerad bild av verkligheten i Sverige och världen.

Inte minst viktigt i det ständiga brus av nyheter på nätet vi lever med i Sverige idag, konstaterar Martin Wåhlstedt.

– Vi överöses av så mycket spridda skurar av nyheter. I den världen fyller papperstidningen en viktig funktion.

Affärsområdet Print omsätter i dag cirka en miljard kronor per år och är en lönsam affär som bidrar starkt till Aftonbladets resultat.

Och papperstidningen går bättre än förväntat, tidningen levererar långt över förväntningarna både när det gäller upplaga och intäkter.

Därav det något överdrivna ryktet om papperstidningens död.

foto : gustav mŒrtensson : 18-05-2016. stockholm. portrŠtt och grupp bild pŒ aftonbladets ledningsgrupp, schibsteds huset stockholm. linda murray, controllerchef,
Linda Murray Wennberg, controllerchef, konstaterar att papperstidningen levererar långt över förväntningarna. FOTO: Gustav Mårtensson

Linda Murray Wennberg, Aftonbladets controllerchef, är precis som Martin Wåhlstedt nöjd.

I dag ser hon hur ungefär hälften av Aftonbladets intäkter kommer från online – en mycket bra utveckling även ur ett internationellt perspektiv – men också att print är  oerhört viktig.

– Tack vara att papperstidningen är så lönsam hjälper den oss att finansiera våra digitala satsningar, den finansierar också den viktiga journalistiken som gör det möjligt för oss att vara nyhetsledande och rapportera på plats där det händer.

Lönsamheten från papperstidningen har också hjälpt till att bygga upp den digitala kundbasen i Plus, där Aftonbladet i dag är världsledande.

***

Den här affären hade förstås inte varit värd någonting utan medarbetare som just Tony Nilsson i Örnsköldsvik.

De senaste 30 åren har han kört ut tidningen till läsarna i Norrbotten. Två bilar kör från tryckeriet i Ö-vik till Luleå där tidningarna lastas om till mindre transporter för vidare färd ut över Norrbotten.

Tony Nilsson kör 80 mil tur och retur. Natt efter natt, 365 nätter om året. Jul, midsommar och nyår – tidningen ska ut.

Jo, han är ju ledig emellanåt förstås. De är flera chaufförer som delar på turen mellan Örnsköldsvik och Luleå.

Tony Nilsson går upp i svinottan. 02.20 ringer alarmet och någon halvtimme senare är han med bilen vid tryckeriet i Örnsköldsvik. Det bästa med jobbet? Friheten. Men, lägger han till, du måste ju gilla att vara för dig själv.

Han har hört om kolleger nere i Stockholm som tycker det är jobbigt att köra tio mil.

– Här uppe är det inte så. Det rullar på. Och så faller man in i böckernas värld. Man lyssnar ju på ljudböcker konstant.

Utöver tryckeriet i Örnsköldsvik trycks Aftonbladet i Göteborg och Södertälje. Totalt distribueras tidningen genom 308 billinjer ut över Sverige. De kör 3 900 mil varje dag och lämnar tidningsbuntar hos 8 500 återförsäljare.

Och i princip varje linje är lönsam.

***

Den här affären hade förstås heller inte varit värd någonting utan medarbetarna på redaktionen i Stockholm.

En printredaktion som just nu växer som en följd av det nygamla fokus som nu finns på papperstidningen.

Vid årsskiftet tillfördes sju nya nyhets- nöjesreportrar och redaktörer för att skapa och fortsätta utveckla Sveriges mest lästa kvällstidning på papper.

I dag arbetar cirka 60 personer i affärsområdet Print.

Utöver att skapa egen journalistik för sina specifika läsare tar de nu det bästa från den journalistik som görs – och fortfarande först publiceras – online på Aftonbladet.se och i mobilen och anpassar den till en klassisk prasslande kvällstidning. Det handlar om ett noga urval av välskrivna texter och en bildjournalistik som många gånger håller världsklass.

Men de gör mer än ”bara” en daglig klassisk kvällstidning.

Martin Wåhlstedt, återigen.

Han berättar om Sportbladets biblar, ”oerhört populära tidningar och starkt bidragande till de goda intäkterna”. Om specialmagasinen – och om de bilagor som återkommer vecka efter vecka, som Aftonbladet TV, Söndag och Klick!…

Biblarna
Specialmagasinen om Kent och Star Wars.

Specialmagasinen är inte något nytt, de har funnits några år, men ökat i betydelse och frekvens senaste tiden.

I dessa handlar det om att berätta om och gå på djupet i ämnen som kan intressera läsarna lite extra. Som tidningen om rockgruppen Kent inför deras sista spelning i december. Som djupdykningen i Star Wars inför premiären av Rouge One också det i december.

***

Det var i maj 2015 som papperstidningen och bilagorna blev ett eget affärsområde inom Aftonbladet. Fördelarna är flera.

• Dels ökat fokus på produkterna.

• Dels en rättvisande bild av tidningsekonomin.

foto : elvpih : foto: elvira pihl
Printchef Martin Wåhlstedt sammanfattar papperstidningen i tre ord: ”Vi mår bra”. Här med redigeraren Mattias Kling. Tillsammans med läsare och medarbetare gör de nu en tidning som engagerar och är relevant för just sina läsare. FOTO: Elvira Pihl

Martin Wåhlstedt sammanfattar det med tre meningar ”Vi mår bra. ”Vi har levererat goda resultat sedan vi skapades.” ”Vi ser en framtid.”

Så vad ligger närmast i den framtiden?

Just nu att få alla medarbetare på plats i nya lokaler strax intill Aftonbladets stora nyhetsdesk och nyhetsredaktionen på Kungsbron i Stockholm.

Ommöbleringen genomfördes i torsdags. Nu jobbar de framåt – med papperstidningens nya målgrupper i fokus.

Det kommer att synas. Redan i vår med ett nytt utvecklat Nöjesblad på fredagar, en tidning som produceras tillsammans med kulturredaktionen.

Återigen ett resultat av det senaste målgruppsarbetet där det kom fram att nöjesjournalistiken som tidigare fokuserat online inte föll papperstidningens läsare helt i smaken.

Självklart ska Aftonbladets trogna pappersläsare få vad de efterfrågar.

För papperstidningens framtid är värdefull.

Och ryktet om dess död starkt överdrivet.

Petter Ovander

balk_hangmed

Alla avsnitt i artikelserien:

Jättarna som hotar svenska medier

Se upp för trixande med statistiken

Smarta annonser och helt nya möjligheter

Ryktet om papperstidningens död är betydligt överdrivet

Så föder SVT de amerikanska jättarna

Unga väljer Aftonbladet  – unik  position i världen

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB