Startsida / Inlägg

Så föder SVT de amerikanska jättarna

av Magnus Ringman

Klockan 17.28 i måndags publicerade SVT en video på Facebook. Det var en bra nyhet, en intervju med nyss sparkade hockeytränaren Pelle Hånberg i Karlskrona.
Redaktören i tv-huset tryckte på publicera strax efter att kollegan på Blekinge Läns Tidning lagt ut samma nyhet på BLT:s Facebooksida med länk till artikeln.
Det kan tyckas vara en struntsak.
Det är det inte.
Det är jackpot för Facebook – och ett slag mot medieföretag som kämpar för sin överlevnad.
Det är dags för femte avsnittet av ”Häng med Aftonbladet”.
I dag: Om ett SVT som tänjer på regler och snedvrider konkurrensen – med licensbetalarnas pengar.

balk_hangmed

Mediaföretag över hela världen kämpar i dag för sin överlevnad. Allt fler konsumerar allt mer nyheter online – men allt färre betalar för journalistiken.
Strukturomvandlingen – från betald journalistik i papperstidningar till gratis journalistik på nätet – har redan skördat sina första svenska offer. Dagbladet i Sundsvall och Folket i Eskilstuna har gått graven.
Parallellt med kampen om att få läsarna att betala för journalistiken, slåss mediaföretagen om de annonspengar som till en del kan finansiera gratisjournalistiken.
Ett slag som just nu leds av två amerikanska globala onlinejättar, Google och Facebook.
Allt det här känner vi till.
Men hoten mot de svenska mediaföretagen kommer inte bara från Google och Facebook.
Det kommer också från två svenska public service-företag, SVT och Sveriges Radio.
Både SVT och SR, vars uppdrag egentligen är att sända tv och radio, har börjat arbeta som klassiska tidningsredaktioner. De skriver texter tar bilder och publicerar i mobilen. Och gör allt de kan för att sprida sitt nya innehåll i sociala medier.

Erik Carlsson
Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet. Foto: Carolina Byrmo

Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet, ser det varje dag. Hur SVT gång på gång publicerar inlägg på Facebook, Snapchat och Instagram.
Och han ser inga problem med att public service-företagen marknadsför sina program i sociala medier. Det står dem fritt och är inget direkt hot mot andra mediaföretag.
Det är när de skickar ut sina nyheter, snarlika och i konkurrens med andra mediaaktörers, i det sociala nätverket det blir ett problem.
För Aftonbladet.
Och alla andra tidningar i Media-Sverige.
SVT har i dag runt 60 Facebook-sidor och är just i detta nu en av de mest aktiva leverantörerna av innehåll till den amerikanske onlinejätten.
De publicerar video-inslag och sänder live. De erbjuder tittarna att ta del av nyheter från världen, Sverige och sina lokala stationer utan att tittaren ens behöva lämna Facebook.
Och utan att tittarna tvingas titta på annonser för att betala journalistiken.
För allt finansieras med licenspengar.
I dag får SVT, SR och UR tillsammans 8,1 miljarder kronor.

Så vad är det egentligen som händer när ett public service-företag som SVT lierar sig med en jätte som Facebook?

Låt oss gå tillbaka till nyheten om hockeytränaren Pelle Hånberg som exempel.
Klockan 16.20 i måndags lägger redaktören på Blekinge Läns tidning ut nyheten på BLT:s Facebooksida.

BLT & SVT
BLT:s länkade artikel om Pelle Hånberg till vänster. Till höger: SVT:s inslag om samme Hånberg som publiceras direkt på Facebooks plattform.

Texten är länkad i inlägget.
Med ett knapptryck hamnar BLT:s följare på tidningens sajt.
En timme senare är reportern på SVT Nyheter Blekinge klara med sin story.
Klockan 17.28 publicerar SVT videointervjun på Facebooks plattform.
Inslaget spelas upp på Facebook. Tittaren behöver inte klicka vidare.
Här i ligger skillnaden.
Facebookföljaren som nås av SVT:s inlägg är hela tiden kvar på Facebook.
BLT:s följare hamnar på tidningens hemsida för att kunna ta del av innehållet.
I BLT-fallet går trafiken, annonspengarna och den så viktiga kunskapen om läsaren till BLT.
I SVT-fallet stannar trafiken, annonspengarna och kunskapen om tittaren – hos Facebook.
Här är problemets kärna.

Mimmi Karlsson-Bernfalk
Mimmi Karlsson Bernfalk, chefredaktör för Blekinge läns tidning. FOTO: Marcus Palmgren

Mimmi Karlsson-Bernfalk, chefredaktör på BLT, är kluven inför konkurrensen från SVT. Å ena sidan, säger hon, är det bra ju fler journalister det finns på en ort.
– Men det blir ett problem när SVT är så här offensiva. Det blir en konflikt, vi måste kämpa för vår överlevnad. Vi måste ha trafik på vår sajt och synas i sociala medier för att nå ut och få pengar till vår journalistik.
– Men public service behöver inte kämpa på våra villkor. De gör livet svårare för oss, de behöver inte ha många klick eller många likes för att överleva. För oss är det en krass verklighet. Det känns som vi spelar på två olika planhalvor.
Hon beskriver lokaltidningen som den lilla mörten i ekosystemet.
– Det är ofta lokaltidningarna som bidrar till journalistiken i lokalradio och lokal-tv. Vi tar fram nyheter, de kan göra rewrites på det vi publicerar.

Exemplet från Blekinge är förstås en något förenklad bild av en mycket komplex verklighet.
Men faktum kvarstår.
SVT pumpar ut material snarlikt det som tidningar som Aftonbladet och BLT producerar på Mark Zuckerbergs Facebook-plattform.
En del av de licenspengar SVT får in betalas dessutom direkt till Zuckerberg för att locka över publik från konkurrenterna.
Erik Carlsson tar upp ett exempel som ligger honom nära.
Sportbladet.
SVT köpte nyligen utrymme på Facebook och riktade det rakt till den målgrupp de just då ville nå ut till och locka över till SVT – Sportbladets 213 000 Facebook-följare.
– Är det ok? frågar han retoriskt.
Erik Carlsson har också sett hur SVT sponsrat mängder med inlägg det senaste året. Alltså betalat en amerikansk onlinejätte för att nå svenska Facebook-användare och i ett längre perspektiv slå undan benen för svenska mediaföretag.
Ibland sponsrar SVT nyheter, ibland direktvideo, ibland sporträttigheter. En gång sponsrade SVT en Facebook-bild till minne för offren av terrorattacken i Trollhättan.

Det här är en ytterst känslig fråga för public service. SVT har att förhålla sig till sitt sändningstillstånd.
I ett internt SVT-dokument Aftonbladet Inifrån tagit del av ger SVT-ledningen instruktioner till medarbetarna hur de ska svara på den kritik som nu riktas mot företaget.
Ur dokumentet:
”Den här frågan dyker upp då och då. Så här svarade jag på apropå just den här tweeten häromdan:
Generellt ger SVT inte bort innehåll i sociala medier – det vi publicerar på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube läggs ut där i marknadsföringssyfte.
Det fyller i stort sett samma funktion som annat material vi tar fram i marknadsföringssyfte; som traliers, stortavlor och annonskampanjer.”
Det är mot den här bakgrunden vi ska se SVT:s Facebookinlägg om Pelle Hånberg i Karlskrona.

SVT:s sociala medier-strategi är framgångsrik.
Lokaltidningar tvingas konkurrera med SVT:s lokala stationer om att locka tittare – och läsare – till nyheter i sina närområden.
Rikstidningar tvingas konkurrera med SVT om breaking news, sport- och nöjesnyheter.
Medan Facebook tjänar pengar på SVT:s innehåll och vid en del tillfällen driver läsare till SVT:s sajter.
SVT fortsätter att utveckla samarbetet.
Bara den senaste månaden har SVT vid minst fem tillfällen använt sig av Facebooks nya tjänst livevideo.
Erik Carlsson räknar upp USA-valet, Melodifestivalens startfält, JVM, lokala nyheter och X games.
Bra för Facebook och kul för SVT.
Men på sikt en katastrof för alla de mediaföretag som inte kan finansiera sin journalistik med trygga licenspengar.

Att SVT lägger ut sitt innehåll i sociala medier är guld för Facebook vars svaga punkt är just att de inte har något eget innehåll – men nu får det gratis, betalt av svenska licensavgifter.
SVT bygger sitt varumärke och Facebook knyter SVT:s publik allt hårdare till sig.
– SVT levererar ju exakt vad Facebook vill ha. De vill ju att mediaföretag ska lägga sina nyheter direkt på deras plattform och att de aldrig ska behöva lämna Facebook, säger Erik Carlsson.
Facebook blir ett internet i internet. En plats där alla hänger och som ingen behöver lämna – för allt finns ju där.
Och i takt med att SVT lägger ut sitt innehåll direkt på Facebook stryper den amerikanska onlinejätten med algoritmer trafiken till de medieföretag som förvisso publicerar sig hos dem – men länkar till sina egna sajter i en stilla förhoppningen om att den vägen nå läsare och tittare.

Det finns ytterligare en amerikansk onlinejätte som SVT, men också Sveriges Radio, nu närmat sig – Google.
– Det är kanske det värsta av allt. Att public service gått med i Google AMP. Det är som att de skulle publicera Instant articles hos Facebook och helt omöjligt för oss andra att konkurrera mot, säger Erik Carlsson.
Google erbjuder med AMP tidningar och tv-stationer en deal: Skicka ditt innehåll till oss, vi lägger det högt, låter det laddas upp snabbare – och så delar vi 70/30 på annonspengarna.
Kan låta lockande, men är en riskfylld affär för tidningar som behöver varje annonskrona för att producera journalistik.
För SVT – som inte har några annonspengar att ta hänsyn till – är Google AMP dock helt riskfritt.

Petter Ovander


balk_hangmed

Alla avsnitt i artikelserien:

Jättarna som hotar svenska medier

Se upp för trixande med statistiken

Smarta annonser och helt nya möjligheter

Ryktet om papperstidningens död är betydligt överdrivet

Så föder SVT de amerikanska jättarna

Unga väljer Aftonbladet  – unik  position i världen

  • Tjänstgörande redaktörer: Karolina Strömbäck Horney och Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB