Startsida / Inlägg

Sätt gränser för public service

av Magnus Ringman

Hur ska public service se ut i framtiden?

Den frågan ska regeringens utredning besvara.

– Det är dags att sätta gränser för public service uppdraget, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna.

I torsdags förra veckan skrev Jeanette Gustafsdotter och Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén en debattartikel i DN. Den handlar om Sveriges television som publicerar delar av sitt innehåll på den amerikanska jätten Facebooks sajt.

I går tog debatten ytterligare fart. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson uppmärksammar i sin blogg en skrivelse från public service-bolagen till Kulturdepartementet inför den kommande utredningen.

Bolagen önskar långgående frihet att agera som de önskar i exempelvis sociala medier.

  • Public-service bolagen vill avskaffa den så kallade ”förhandsprövningen” av nya tjänster.
  • De önskar också fria händer att sprida sitt innehåll i sociala medier. Sveriges radio vill gå ännu längre och lansera ”nya personaliserade tjänster”.

Skrivelsen retar upp Tidningsutgivarna.

jeanette
Jeanette Gustafsdotter

– Det är direkt anmärkningsvärt att PS-bolagen – i en tid när andra mediebolag slåss för sin överlevnad – utnyttjar sin statssubventionerade position för att snedvrida konkurrensen, säger Jeanette Gustafsdotter.

– Det är dags att slå fast de gränser som gäller för public service-uppdraget. De allmänfinansierade PS-bolagen kan inte ohämmat driva verksamheter som direkt konkurrerar med kommersiella företag – och i synnerhet inte med licenspengar gynna andra företag som Google och Facebook med data och innehåll.

Även Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén reagerar starkt på bolagens skrivelse. Läs hennes inlägg nedan.

Magnus Ringman

Sofia Olsson Olsén om public service-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet:

Sofia Olsson Olsén
Sofia Olsson Olsén

 

Public service-bolagen förnekar sig sannerligen inte. I en tid då användningen av media genomgår den största transformationen någonsin, och där de allra flesta mediehus för fullt kämpar med att få sina onlineintäkter att bära, så vill public service utöka sina befogenheter online och i sociala medier.

Att public service, med sina dryga 8 miljarder kronor i årliga anslag, vill använda sina medel för att skjuta sig rakt in i det som är de kommersiella aktörernas absolut största utmaning är direkt osmakligt.
Dessutom vill de ha obegränsad möjlighet att använda sig av de amerikanska onlinejättarnas plattformar för att sprida sin journalistik, i direkt konkurrens med alla svenska mediebolag som kämpar för sin direkttrafik, för sina onlineintäkter och för att bevara och växa sina affärer. Public service önskar inte bara dela sitt innehåll till de amerikanska jättar som vill leka publicister, de vill även frikostigt dela sin data med desamma och låta dem i nästa steg sälja annonser på datan från public service användare. Public service vill även dela sitt innehåll med de amerikanska bolagen, som inte ens skattar i Sverige, medan svenska medieföretag inte får ta del av och publicera samma material.
Public service-bolagen öppnar i sin skrivelse för ännu högre anslag. Vi inom kommersiell medieverksamhet kämpar varje dag med utmaningen att driva våra företag och generera vinst för fortsatt utveckling och omställning av vår affär. Papperstidningsläsandet minskar för oss alla, onlineaffären växer inte i samma takt och public service vill då få tillåtelse att ägna sig åt, och med mer ännu pengar, öka denna marknadsstörande verksamhet. Att gå in och störa marknader där mediebolag kämpar för sin överlevnad är i grunden inte bara en fråga om public service kontra kommersiella mediebolag, det blir i slutänden en fråga om vår svenska demokrati, om mångfalden och om oberoende mediers möjlighet att bevaka, granska och spegla så många orter som möjligt i Sverige.
Sofia Olsson Olsén, vd och chefredaktör Aftonbladet

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB