Startsida / Inlägg

Lösningen är DU, läsare

av Magnus Ringman

AUSTIN, Texas. Det låter som en självklarhet.

Det är läsaren, tittaren, användaren – välj det ord du tycker passar bäst – som ska rädda medierna.

Det är slutsatsen efter att ha lyssnat på en rad experter på världens största mediekonferens.

IMG_7494
Fd pressfotografen Ed Sackett.

Sinnebilden av strukturomvandlingen i medierna heter Ed Sackett.

Han är 56 år och kör sedan några år taxi i Texas huvudstad Austin. Bolaget heter Austin Ride och är en motsvarighet till Über – det vill säga den digitala tidens taxibolag med privata bilar och en app som växel.

Ed Sackett kör en hyfsat ny Hyundai.

Det är inte hans egen bil.

I 30 år arbetade han som fotograf på olika amerikanska dagstidningar, eller som ”photo journalist” som han själv säger. Redan 2008 kom strukturomvandlingen i medierna i kapp honom. Han förlorade jobbet på tidningen American Statesman – och har sedan dess inte lyckats komma tillbaka till mediebranschen.

Nu utbildar han sig till diakon – och kör taxi för att få ihop till levebrödet.

– Men jag kommer alltid att vara journalist, säger Ed Sackett och vänder sig om till mig precis när vi ska gå av bilen.

Han säger:

– För de gamla medierna handlar det bara om pengar, pengar, pengar. De måste förstå sitt demokratiska uppdrag. De måste börja lyssna på sina läsare.

Det är dag två på ”South by Southwest”, SXSW, världens största digitala mediekonferens. Vi är på Hyatt Regency hotell i Austin och på dagens program står viktiga frågor för massmedierna; adblockers som stoppar annonsvisningar, förhållandet till sociala medier, hur Facebook och livevideo påverkar journalistiken med mera.

campaign_Meredith-20150423040157265
Meredith Kopit Levien

På seminariet om adblockers är Meredith Kopit Levien, Executive vice president på The New York Times, bekymrad över utvecklingen. 20 procent av läsarna i USA nyttjar adblockers. Och antalet ökar närmast explosionsartat.

– Journalistik är dyrt och måste finansieras. Läsarna förstår inte alltid hur kvalitetsjournalistik framställs och vilka resurser som krävs för det, säger hon.

Många läsare tröttnar på jobbiga annonser som förföljer dem även på andra sajter. New York Times lanserade därför nyligen en kampanj som utbildar läsarna i hur journalistik finansieras. Syftet är att stärka relationen direkt med kunderna.

Det märks en viss bitterhet i panelen. Jason Kint, VD för branschorganisationen Digital Content Next, säger:

– De två mäktigaste aktörerna, Facebook och Google, är helt opåverkade av adblockers. Vi som försöker göra allting rätt blir klämda i mitten.

Slutsats: Adblockers är ett krig omöjligt att vinna. Stärk i stället relationen med kunden. Erbjudandet måste vara så oemotståndligt att användaren vill ha det – och vara villig att betala för det.

Det låter ungefär likadant på seminarium efter seminarium. De amerikanska medierna tycks nästan ha givit upp inför giganter som Facebook och Google. Det är därifrån trafiken till sajterna kommer.

USA/ SOCIALA MEDIER

62 % av amerikanerna får nyheterna genom sociala medier.

Källa: Pew research 2016

28 % av unga amerikaner har sociala medier som sin primära nyhetskälla.

Källa: Reuters 2016

 

 

Lymari Morales på Atlantic Media, som ger ut tidningen The Atlantic, berättar att direkttrafiken – det vill säga att läsaren skriver in tidningens adress direkt i browsern i stället för att länka via en sökmotor eller sociala medier – endast är 5 procent (!)

Det kan jämföras med Aftonbladets direkttrafik som är cirka 83 %, ofta ännu högre.

Direkttrafiken beskrivs lättast som tidningens guld. Den ger tidningen all viktig data om användarna – som i sin tur används till att förbättra erbjudandet till läsaren, men också ge mer kunskap till annonsörer.

I går föreläste även Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén om tidningens spännande resa från print till ett digitalt mediehus. För ett par år sedan var SvD mycket illa ute. Som värst var upplagetappet i papperstidningen minus 18 procent.

IMG_7513
Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén vid gårdagens konferens i Austin. Foto: Magnus Ringman

Då började Fredric Karén och hans medarbetare att strukturera om nyhetsarbetet och fokusera digitalt. Ett viktigt verktyg blev algoritmer för att sköta delar av den löpande nyhetsjournalistiken.

Produktionen av papperstidningen outsourcades.

Fredric Karéns 5 punkter:

• Tydlig strategi. Alla medarbetare måste förstå den.

• Investera i teknik och analys.

• Bygg en digital kultur.

• Använd / tro på data.

• Satsa på kvalitetsjournalistik.

– Det är det bästa som vi har gjort. Om print fortfarande präglade redaktionens arbete, så skulle många medarbetare fortsätta att jobba efter den gamla printlogiken. Nu kan vi helt fokusera digitalt och det är nödvändigt för framtiden, säger Fredric Karén.

Algoritmerna, datastyrningen av bland annat den digitala förstasidan, har inneburit frigjorda resurser åt journalistiken. Aldrig tidigare har Svenska Dagbladet fått så många journalistiska priser och utmärkelser som de senaste åren.

Således: fokus på innehållet.

Precis som taxichauffören Ed Sackett konstaterade:

– Medierna måste börja lyssna på sina läsare.

Magnus Ringman

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB