Startsida / Inlägg

”Our job is to cover the hell out of the president”

av Magnus Ringman

AUSTIN, Texas. De amerikanska medierna vädrar morgonluft.

Valet av Donald Trump till ny amerikansk president har paradoxalt nog ökat intresset för journalistik – och antal läsare / digitala prenumeranter.

– Our job is to cover the hell out of the president, säger New York Times chefredaktör Dean Baquet.

Donald Trump under republikanernas konvent i Cleveland i juli 2016. Foto: Urban Andersson

I journalistikens värld kallas det vinkel. En tydlig, rak ingång i en artikel. Som den här texten du läser just nu: Trumps tillträde ökar intresset för journalistik. En sanning.

fullsizeoutput_1f7e
Förtroendet för media minskar i USA, särskilt bland republikaner.

Lika sant är  att misstroendet för journalister ökar. Det gäller att hålla två parallella spår i huvudet samtidigt.

Men varför blev det så här?

Dean Baquet är chefredaktör för anrika dagstidningen The New York Times. Valet av Donald Trump till USA:s 45:e president har manat honom och hans redaktion till eftertanke.

I en föreläsning på världens största mediekonferens, South by south west i Austin, i går morse lokal tid reflekterade han över varför de etablerade medierna inte lyckades förutse vad som skulle hända i samband med presidentvalet.

fullsizeoutput_1f8a
Dean Baquet, chefredaktör The New York Times.

– Vi har det galnaste journalistiska året någonsin bakom oss, säger Dean Baquet.

–Att som ett oberoende och ett av världens mäktigaste medier anklagas av presidenten att vara människornas fiende är en utmaning.

Dean Baquets eftervalsanalys är att The New York Times var för dåliga att lyssna på det amerikanska folket. Tidningen fanns inte där, trots att redaktionen består av medarbetare från hela USA.

Det i kombination med undermåliga opinionsundersökningar som mätte på nationell nivå i stället för på delstatsnivå – så som rösterna sedan räknades – gjorde att journalisterna inte förstod, eller ville inse, vad som höll på att hända.

– Vi har varit för dåliga på att lyssna och förstå, säger Dean Baquet.

Efter valet har Donald Trump fortsatt attackerna mot de etablerade medierna. Men på senaste tiden har angreppen börja få motsatt effekt. The New York Times har fått hundratusentals nya digitala prenumeranter.

Lymari Morales på Atlantic Media, som ger ut The Atlantic, ser samma tydliga trend för deras del. Tidningen ökade antalet digitala prenumeranter med 56 % under 2016. En tredjedel av kom efter valet. Den 14 november, dagen efter, fick The Atlantic 7 400 nya kunder.

fullsizeoutput_1f76
Aftonbladets team i Austin samlas och sammanställer dagens intryck från föreläsningarna på SXSW. Bild: Carina Wiman Brataas

David Fahrenthold, reporter på Washington Post, som bevakade presidentvalet för tidningen, kan också vittna om att det finns ett större intresse för journalistik nu. Efter Donald Trumps valseger så väller tipsen om missförhållanden in till redaktionen. Arga medborgare vill se förändring.

– Vi får bra tips hela tiden. Vi har aldrig haft en sådan makt som vi har nu, säger David Fahrenthold.

Både The New York Times och Washington Post intensifierar nu den journalistiska bevakningen av den nytillträdde presidenten.

The New York Times har nu efter presidentvalet anställt cirka 15 nya undersökande journalister som ska vända upp och ner på Trump-administrationen.

Dean Baquet på The New York Times igen:

– Det som är svårt är att då inte bli känslomässiga i det utan verkligen vidhålla vårt uppdrag att bevaka presidenten ännu mer noggrant. Vi är inte i opposition, säger han.

Men tillägger samtidigt:
– Our job is to cover the hell out of the president.

Dean Baquet reflekterar mycket över sitt eget ledarskap. Det gäller att behålla lugnet på redaktionen och försöka överse presidentens utfall på Twitter mot journalister.

– De två nästkommande åren kommer att gå till den journalistiska historien. Vi ska bevaka Donald Trump, vi ska bevaka det här landet och världen vi lever i.

Så vad handlar journalistiken om?

Dean Baquet svarar sanning. Och upprepar ordet tre gånger.

Sanning, sanning och sanning.

Precis som den gamla Aftonbladet-devisen: ”Aftonbladet behövs om sanningen ska fram.”

– Och kom ihåg, säger han.

– Den bästa storyn är inte skriven ännu.

Magnus Ringman

NYTÄNKANDE PÅ SOUTH BY SOUTHWEST:


pacer2SÄTT HJÄLM PÅ DIN HÄST.
Ett par entreprenörer på det tyska företaget Horse Analytics har tagit fram den ultimata appen som larmar när hästen mår dåligt i stallet. Appen är kopplad till en hjälm som sitter på hästens huvud och skickar alla viktiga parametrar till ägarens mobiltelefon.

imgres-1SURFA PÅ EN FLYGPLANSVINGE. Entusiaster vid University of Ontario utvecklar nu det som säkerligen blir den nya stora flugan för alla äventyrare – ställ dig på en flygplansvinge och dras med upp i skyn. Testa Wingboard!

 


Skärmavbild 2017-03-13 kl. 11.08.45APPEN SOM KLÄR KVINNAN
. Möt Lily, den avancerade appen som hjälper alla kvinnor att klä sig rätt vid olika tillfällen i livet. Du berättar för appen hur du ser ut, vad du väger och annan viktig information – tillbaka får du förslag från olika nätbutiker. Ett par klick och den perfekta klänningen kommer hem med posten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB