Startsida / Inlägg

Ett digitalt ekosystem som stärker journalistiken

av Petter Ovander
foto : robal : 2017-04-06. bloggaren siri barje lagar vŒrmat. foto: robin lorentz-allard

När Aftonbladets reporter Clara Öhrn träffar kocken och bloggaren Siri Barje för ett reportage om mat och vin är det klassisk kvällstidningsjournalistik.

Samtidigt är det något helt nytt.

Det är dags för tolfte avsnittet i Häng med Aftonbladet.

I dag om ett digitalt ekosystem. Om när helheten blir större än summan av de enskilda delarna och ett reportage om mat bidrar till att stärka demokratin.

balk_hangmedDet har gått några veckor nu sedan Aftonbladet startade den nya featureredaktionen som, när den är fullt utbyggd, ska ha fokus på livsstilsfrågor. På privatekonomi och motor, hus och hem, resa och prylar.

Och mat och dryck.

Det är just inget märkligt med det. Det är en oberoende och nyhetsdriven journalistik som behövs för att ge Aftonbladets läsare och tittare den mix av nyheter och förströelse en riktig kvällstidning ska erbjuda.

Reportrarna har sina bevakningsområden. Josefin Westin skriver om privatekonomi, Kristofer Gustafsson om resa, Stefan Hesserud Persson varvar motor med privatekonomi.

Och Clara Öhrn om mat och vin.

Men den här redaktionen är också något mer. Den är en del av ett ekosystem.

***

Ett ord som för många för tankarna till en skog eller sjö. För Martin Frey, Head of Market Places, Strategy and Business Development på Schibsted Sverige, för det tankarna till mediakoncernens dotterbolag. Aftonbladet är ett av dem. Blocket ett annat. Vinguiden ett tredje.

Martin Frey
Ekosystemet. Schibsteds dotterbolagen lever och utvecklas tillsammans för att växa och öka nyttan för läsarna och användarna av bolagens tjänster. Eller som Martin Frey säger: – Helheten blir större än de enskilda delarna.

Ett ekosystem definieras som ett avgränsat område där arter lever och utvecklas tillsammans. Det är också principen för Schibsteds ekosystem.

Enkelt beskrivet, dotterbolagen lever och utvecklas tillsammans för att växa. Eller som Martin Frey säger: Det handlar om hur våra bolag samarbetar. Hur helheten blir större än de enskilda delarna.

Ta annonssajten Blocket till exempel. 2003 köptes den lilla prylsajten i Skåne som hade sett potentialen i eftertextannonser på nätet.

Men Blocket hade förmodligen inte blivit den succé det är i dag utan Aftonbladet. Genom kvällstidningens miljonpublik på nätet kunde Blocket på några år växa till Sveriges största köp- och säljmarknad. Den skånska prylmarknaden har sedan dess utvecklats till en global aktör och lanserats i 36 länder.

Ett resultat av ett digitalt ekosystemet – innan vi visste att det fanns.

– Vi talade inte om det här samarbetet mellan Aftonbladet och Blocket som ekosystem på den tiden. Det började vi först med 2014 och det är först nu vi börjar få bitarna på plats, säger Martin Frey.

***

Blocket var ett av de första bolagen, men har följts av många fler. I dag är ”Growth”, tillväxt, ett eget affärsområde i Schibsted Sverige med uppgift att hitta digitala uppstickare som bedöms kunna växa och som kompletterar de andra Schibsted-bolagen på den svenska marknaden. Totalt ett 20-tal bolag.

Magnus Bergqvist, vinguiden
På ett par år har Vinguiden växt från att bara vara Magnus Bergqvist till att i dag sysselsätta åtta personer. Tack vare ekosystemet.

Vinguiden till exempel. Företaget som köptes vintern 2015 är i dag en del av Schibsted Sveriges ekosystem.

– Schibsteds ekosystem är naturligtvis en enorm räckviddskanal för oss att nå ut till hela Sverige; att fler än endast det uttalat ”vinintresserade” faktiskt kan få ta del av våra erbjudanden, säger vd Magnus Bergqvist.

På ett par år har Vinguiden växt från att bara vara Magnus Bergqvist till att i dag sysselsätta åtta personer.

Med Vinguiden kvar i tanken, låt oss gå tillbaka till Aftonbladetreportern Clara Öhrn och hennes intervju med kocken Siri Barje.

De pratar mat, Siri Barje bjuder på recept på bra middagar som passar nu i vår och de diskuterar vilka drycker som funkar bäst till vad. Klassisk och inspirerande konsumentjournalistik. Och, naturligtvis, en journalistik som görs helt oberoende av annonsörer.

foto : robal : 2017-04-06. bloggaren siri barje lagar vŒrmat. foto: robin lorentz-allard
När reportern Clara Öhrn har avslutat intervjun, skrivit klart sin artikel och publicerat den tillsammans med Siri Barjes recept händer det något. I ekosystemet. FOTO: Robin Lorentz-Allard

Clara Öhrn har en fil kand i kommunikations- och medievetenskap och har studerat trend watching vid högskolan i Amsterdam. Hon har dessutom jobbat i krogbranschen. Mat och dryck är hennes passion. Det bildar tillsammans på sitt sätt en perfekt bakgrund till rollen som reporter på dem nystartade redaktionen.

För när Clara Öhrn har avslutat intervjun, skrivit klart sin artikel och publicerat den tillsammans med Siri Barjes recept händer det något. I ekosystemet.

Där vi vanligtvis ser vanliga annonser från vanliga annonsörer ser vi nu en annan typ av annons –  från något av Schibsteds dotterbolag. I det här fallet från Vinguiden.com.

Artikeln om Siri Barje, recepten och vintipsen, passar Vinguidens målgrupp. Med Aftonbladets räckvidd i ryggen når systerbolaget rätt läsare vid rätt tillfälle, med tydligt uppmärkta annonser. Det kan locka nya kunder – och Vinguiden växer.

Samtidigt får läsaren av Clara Öhrns artikel ett annonsbudskap som kanske kan intressera och kompletterar artikeln. Läsarna får något mer.

Reportrarna på den nya redaktionen styrs av journalistiska principer och inte på något sätt av annonsörerna. Men deras ämnen passar flera av företagen i Schibsteds ekosystem och det är det som utnyttjas i ekosystemet.

Helheten blir, som Martin Frey säger, större än de enskilda delarna.

***

Det här är en del av ekosystemet.

En del av strategin för att möta mediahusens nya konkurrenter, Google och Facebook.

Och ett sätt att samarbeta.

Det handlar om att tillsammans bygga tillväxtbolag som kan vara med och finansiera en fri och oberoende journalistik i framtiden. I förlängningen handlar det om att säkra demokratin.

En annan väg framåt är det Schibsted kallar trafikfonden. Alla dotterbolag som är med i fonden, bidrar med pengar – som sedan fördelas tillbaka till bolagen utifrån hur mycket trafik, läsare och användare, de lyckats slussa vidare till andra bolag i ekosystemet. En drivkraft för varje bolag i ekosystemet att hjälpa varandra.

Stora sajter med mycket trafik, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, Hitta och TV.nu hjälper bolag med mindre trafik (men med värdefulla besökare) som Prisjakt, Kundkraft, Lendo och Compricer.se att hitta nya kunder.

Med all den data den digitala tekniken gör det möjligt att samla in går det att sätta ett pris på varje användare. Det går att räkna ut hur värdefull en läsare från Aftonbladet är för Lendo. Och en del av det värdet går tillbaka till Aftonbladet via trafikfonden.

***

Också de vanliga annonserna är en del av ekosystemet. För ett par år sedan gick alla annonssäljare i de olika bolagen över till ett gemensamt bolag, SSI.

– Det är också en viktigt del i hur vi med gemensamma styrka kan nå mer än varje enskilt bolag kan göra ensam. SSI är en central del i ekosystemet, säger Martin Frey.

När all den data användarna av Schibsteds sajter lämnar efter sig används rätt, och delas gemensamt av bolagen, skapar det smartare annonser och öppnar för helt nya möjligheter och nya intäkter.

När allt fler användare dessutom loggar in – som alla måste göra på Facebook – ökar möjligheterna ytterligare. Och det här är viktigt. Det är i detta grunden ligger för att på allvar kunna utmana de amerikanska jättarna som just nu tar en allt större del av de pengar som tidigare gick till att finansiera journalistik i Sverige. Både lokaljournalistik och rikstäckande tidningar.

– Om vi inte samlar våra krafter och inte har ett gemensamt erbjudande och inte tar tillvara på datan från våra användare, då kommer det att vara svårt att stå sig mot de globala konkurrenterna. För det är ju de, inte de traditionella medierna, som är våra konkurrenter i dag, konstaterar Martin Frey

Men har verkligen Schibsted musklerna att stå emot jättarna? När så många andra redan gett upp mot Google och Facebook?

Martin Frey tror det. Schibsted har, säger han, en unik position i Sverige med de varumärken och tjänster koncernen nu har.

– Tänk på att när man slår ihop allting vi gör i Sverige, då är vi väldigt stora. Vi är den största svenska aktören på den svenska marknaden. Om vi arbetar i ett ekosystem kan vi göra skillnad.

Användarperspektivet är en viktig del i ekosystemet. Samarbetet mellan bolagen ska vara till nytta för läsarna, tittarna – och dotterbolagens användare.

– Användarupplevelsen är oerhört viktig. Nöjda användare kommer tillbaka. Ju bättre vi kan utnyttja vårt ekosystem, desto större nytta kan vi göra för användarna. Vi vill med ekosystemets hjälp göra livet lite enklare för folk, säger Martin Frey.

***

Mycket är förstås kvar att göra. Organisationen är i många delar på plats, men de gemensamma tekniska plattformarna ännu inte i full schvung.

Många idéer har ännu inte testats.

Och kulturen – att se Schibsted Sveriges många olika bolag med olika människor med olika drivkrafter – som ett företag ännu inte satt sig.

Fröet till att låta skillnaderna mellan bolagen blomma och samtidigt se en gemenskap finns ändå där, i en helt vanlig intervju med kocken Siri Barje.

– Det är klart att det här är spännande. Jag jobbar med matjournalistik på samma sätt och med samma oberoende som alltid. Det är bara annonserna som är nya, säger Clara Öhrn.

Petter Ovander

balk_hangmed

Alla avsnitt i artikelserien:

Jättarna som hotar svenska medier

Se upp för trixande med statistiken

Smarta annonser och helt nya möjligheter

Ryktet om papperstidningens död är betydligt överdrivet

Så föder SVT de amerikanska jättarna

Unga väljer Aftonbladet  – unik  position i världen

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB