Startsida / Inlägg

Digital design i världsklass ger prisregn över Aftonbladet

av Petter Ovander

Med en digital design i världsklass är Aftonbladet dubbelt nominerad till prestigefulla ”Best of Scandinavian News Design”.

Det handlar om ”Klassresan”. 

Och den otroliga historien om ”Miraklet i Ånnsjön”.

”Jag har aldrig sett en mer död person”. Med de orden mötte fjällräddaren Marcus Stålhandske Aftonbladets reporter Helena Mastberg, i dag redaktör för Svenska Hjältar, och fotograf Filip Meneses vid Ånnsjön några mil väster om Åre.

Miraklet i Ånnsjön
Reportaget Miraklet i Ånnsjön nominerad som en av vinnarna i ”Best of Scandinavian News Design”.

Historien om de tre tonårskillarna som räddades ur det fyra-gradiga vattnet har engagerat långt utanför Sveriges gränser. Läkare världen över har kliat sig i huvudet och undrat: Hur kunde Leo överleva efter sex timmars hjärtstopp?

Storyn växte fram under lång tid. Killarna och deras familjer intervjuades, de pratade om de vaga minnesbilder de hade och resan tillbaka till livet.

Helena Mastberg, redaktör för Svenska Hjältar.
Helena Mastberg, redaktör för Svenska Hjältar.

– Tidigt under arbetet satte vi oss ner och gjorde en storyboard, ett slags manus för berättelsen, tillsammans i projektgruppen för att enas kring hur vi skulle berätta på bästa sätt. Historien är komplex och vi hade stor nytta av Paul Wallanders rörliga grafik som satte händelseförloppet på kartan, säger Helena Mastberg.

Arbetsgruppen gick igenom förundersökningen för att räta ut frågetecken. De pratade med läkare och insatsledare. Och de reste till Ånnsjön för att se med egna ögon: Hur kunde det gå så illa den där junidagen 2015? Och hur kom det sig att hjältarna aldrig gav upp?

Förra året utsåg Svenska Hjältars jury fjällräddarna och deltidsbrandmännen till Årets Skyddsänglar. När de tre tonårskillarna klev ut på scenen på Cirkus för att tacka sina räddare var det få som kunde hålla tårarna borta.

Sofia Boström, formgivare.
Sofia Boström, formgivare.

Storyn Miraklet vid Ånnsjön publicerades under Annandag jul och är nu en av Aftonbladets två journalistiska satsningar som nominerats till pallplats i kategorin Storytelling på Society for News Design Scandinavia.

– Det är väldigt roligt att ett sådant här feelgoodreportage blivit nominerat, säger Sofia Boström som byggde layouten.

Prisregnet över Aftonbladet stannar inte vid ”Mirkalet i Ånnsjön”. Den uppmärksammade berättelsen ”Klassresan” som visualisera inkomstskillnaderna i Sverige genom en resa längs Stockholms tunnelbanas röda linje är också nominerad.

Klassresan.
Klassresan, också nominerad som en av vinnarna i ”Best of Scandinavian News Design”.

– Jag såg den amerikanska tidningen The New Yorkers visualisering av inkomstskillnaderna längs New Yorks tunnelbana och tänkte att vi måste göra något liknande. Sedan växte idén och blev något mycket större, vid interna möten på redaktionen. Slutresultatet är en helgjuten resa genom Stockholms tunnelbana, där läsaren känner de socioekonomiska klyftorna in på bara huden, säger Aftonbladets gräv-reporter Joachim Kerpner.

Segregeringen är väldigt tydlig längs röda linjen.

foto : stemat : bylinebild anvŠndarna mark malmstršm (svd), jani pirttisalo (svd), lisa ršstlund (aftonbladet) och joachim kerpner (aftonbladet)
Joachim Kerpner, reporter.

– När man reser med tunnelbanan söderut kan man ganska enkelt avgöra vilka som ska gå av före Mälarhöjden, och vilka som ska åka vidare, till stationerna med många utlandsfödda. Det är en märklig känsla, säger Joachim Kerpner.

Klassresan är också ett av de nominerade bidragen till Schibsted Journalism Awards som avgörs i Oslo nästa vecka.

– Det här känns jättekul. Vi prisas för ett lagarbete, som visar på Aftonbladets bredd och styrka, säger Joachim Kerpner.

”Best of Scandinavian News Design” avgörs den 13 oktober. Då står det klart om Miraklet i Ånnsjön och Klassresan vinner guld, silver eller brons.

Petter Ovander

Fotnot. Också Aftonbladets papperstidning är nominerad till det prestigefulla priset, men juryn i den här kategorin har ännu inte avslöjat vilket bidrag som kommer att stå på prispallen.

Vinnarteamet bakom Miraklet i Ånnsjön

Reporter: Helena Mastberg

Foto: Filip Meneses

Form: Sofia Boström

Grafik: Paul Wallander

Projektledare: Titti Jersler

Vinnarteamet bakom Klassresan

Reporter: Joachim Kerpner och Mattias Sandberg

Grafik: Jenny Svenberg Bunnel och Maria Sand,

UX: Tim Holmberg

Redaktör: Titti Jersler

Utvecklare: John Carehag och Jonathan Norén

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB