Startsida / Inlägg

Sportbladet – en rosa succé i en ny verklighet

av Petter Ovander
foto : marcus : stockholm 20170519 kristoffer bergstršm till aftonbladet inside foto: marcus ericsson
Sportbladets nyhetsreporter Kristoffer Bergström vid sitt skrivbord. Dagarna före publicering är det kaotiskt. Så många bollar att ta ner. Så många fakta att kolla igen och igen. Foto: MARCUS ERICSSON

 

Det finns två sätt att börja berättelsen om Sportbladet. Antingen en måndag i maj för 17 år sen. Dagen då Sportbladet föddes.

Den storyn är fantastisk – men berättad.

I stället börjar vi den här gången en måndag i maj 2017, med en story ingen ännu känner till.

Vi börjar vid sportreportern Kristoffer Bergströms lätt kaotiska skrivbord.

Det är dags för femtonde avsnittet av Häng med Aftonbladet. I dag om en rosaskimrande framgångssaga.

balk_hangmed

Sportis. Banderollerna med ordet hänger lite varstans på Aftonbladets redaktion. Som en påminnelse om att sportisen är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.

Sportis-banderoll
Banderollerna hänger lite varstans på Aftonbladets redaktion. Som en påminnelse om våra mest engagerade läsare.

Det är i mångt och mycket för sportisen som Kristoffer Bergström, profilerad nyhetsreporter på Sportbladet, skriver. Den här måndagen är han i slutfasen av ett större grävprojekt. Kristoffer Bergström ska, innan veckan är slut, avslöja hur små idrottsförbund bluffar till sig miljoner i bidrag från Riksidrottsförbundet.

Ett par dagar före publicering är och får det vara kaotiskt. Så många bollar i luften att ta ner. Så många fakta att kolla igen. Och igen. Så många kanaler att leverera till för att optimera spridningen av avslöjandet.

– För några år sedan var det enklare. Då var det ett rakt knäck med tillägg. Sen var det klart, säger Kristoffer Bergström.

Eller med andra ord: Det som krävdes var en väl underbyggd nyhetsartikel med en eller ett par faktarutor, illustrerat med bilder som pulicerades i den rosa tidningen och på Sportbladets sajt.

Det räckte då. Så är det inte längre.

***

Hos Kristoffer Bergström har måndag blivit tisdag, blivit onsdag. Tiden rusar iväg, han har 400 telefonsamtal bakom sig och fortfarande ligger fokus på att ta hem de sista intervjuerna, kommentarerna, på att ställa Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson till svars. Skriva ut och skriva om för att ge avslöjandet rättvisa.

Göra storyn begriplig.

På fredag förmiddag är alla texter skrivna. Klart ligger också sedan ett par dagar ett inslag från värmländska Väse, ett exempel på hur det ser ut när ett förbund – som egentligen inte har rätt att vara med i Riksidrottsförbundet – kan plocka ut pengar från Riksidrottsförbundet.

foto : marcus : stockholm 20170519 kristoffer bergstršm till aftonbladet inside foto: marcus ericsson
Studion i Sportbladets rosa färg. Christoffer Bodin och Kristoffer Bergström förbereder sändningen. Foto: MARCUS ERICSSON

Vid lunchtid går Kristoffer Bergström och kollegan Christoffer Bodin in i tv-studion för att spela in en live-on-tape där nyheten presenteras för tittarna.

Nu har också ”balken” för avslöjandet satts: #orentspel – Sportbladet granskar miljonbidragen.

balkgranskning2

Redaktören Nils Paulsson har under förmiddagen tagit fram en 56 sekunder lång trailer som lanserar avslöjandet i sociala medier.

Strax före klockan 13 är alla tv-inslag klara och utkodade för publicering.

Live-on-tape. Kristoffer Bergström och Christoffer Bodin går igenom avslöjandet i en tv-sändning, som publiceras när nyheten går ut.

Publiceringsplanen är nu klar. Det blir ett avslöjande över två dagar, med start fredag eftermiddag.

Klockan 14.30 går de första delarna ut på sajten och i sociala medier.

I anslutning till huvudtexten läggs också en Cover it live, en live-feed där Kristoffer Bergström pratar med läsarna om avslöjandet och tar hand om reaktionerna.

***

Så många kanaler att ta hänsyn till för att optimera spridningen av ett enda avslöjande. Ändå har alla, den här gången, inte använts.

Totalt har Sportbladet ett 50-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Navet är förstås nyhetsdesken. Sportbladet ska – precis som Aftonbladet – vara först med nyheter och svenska folkets primära nyhetskälla online. Genom att satsa på live-rapportering fortsätter Sportbladet bygga en nära relation med läsarna.

Nyheter ska kompletteras med de bästa krönikörerna. Där finns Niva, Bank och Frändén, Wennerholm, Leifby och Kappelin. Också de viktiga när Sportbladet vårdar relationen med läsarna. De starka rösterna och profilerna är oerhört viktiga för tidningen.

Och nyheter ska fördjupas med bloggar. Just nu är ett tiotal i gång, om allt från NHL, till trav, till innebandy.

imgres
Pontus Carlgren, sportchef.

– Det är ju så, säger sportchef Pontus Carlgren.

– Ska vi vinna alla matcher om läsarnas tid gäller det att han organisation som håller ihop och spetskompetens som levererar. Sportläsarna är oerhört kräsna och vana vid att vi håller en hög kvalitet och att vi går på djupet.

Allt fler av Sportbladets läsare väljer i dag också att titta på de tv-sändningar redaktionen dagligen producerar.

Bakom skrivborden på Sportbladets redaktion, med utsikt över Klara sjö, ligger egna tv-studion. Flera gånger om dagen sänds härifrån Sportbladet News – ett av Aftonbladets mest sedda och bredaste tv-format, med höjdpunkter från SHL, Allsvenskan, Serie A, La Liga, Bundesliga, Hockeyallsvenskan. You name it.

Och strax intill tv-studion ligger podcast-studion, där Patrik Syk producerar Sportbladets poddar, som premier leauge-podden, handbollspodden och NHL-podden. För att nämna några.

Tv och podcast är varje dag viktiga delar i Sportbladets erbjudande till läsarna.

***

Det rosa Sportbladet, papperstidningen, förvaltar förstås fortfarande arvet av att vara Sveriges största, mest lästa, sporttidning. En tidning som allt sedan premiären den där måndagen i maj 2000 bygger på trovärdighet, kvalitet, seriositet och fördjupning – men också på spets, svulst och ett finurligt tilltal.

Det är bara det att kanalerna ut till läsarna i dag är så många fler, men fortfarande kräver samma omsorg som papperstidningen när det gäller tonalitet.

– Det har inte alltid varit lätt att föra över våra svulstiga tidningsuppslag till online-världen. Jag tycker ändå vi har lyckats, säger Pontus Carlgren.

Vägen fram online har bland annat varit att ta vara på det unika tidnings-makande som burits upp av medarbetarna runt sportdesken och varit kärnan i Sportbladets framgång.  Sportbladets redigerare och redaktörer har utvecklats mot att också jobba online, inte minst att bygga Sportbladet i sociala medier.

Sporten, instagram
Sportbladet på Instagram.

– Vi har fantastiska redigerare som kan kvällstidning. Tack vare dem har vi också på riktigt lyckats föra över det Sportbladet står för till sociala medier, säger Pontus Carlgren.

Ta Instagram som exempel. Sportbladet har närmare 100 000 trogna följare. Av konkurrenterna är det ingen som ens är i närheten.

Sociala medier är en prioriterad kanal. Men inte – som för många andra tidningshus – för att driva läsare till Sportbladet. Sociala medier används i stället för att marknadsföra tidningen och bygga lojalitet och engagemang med läsarna och tittarna.

Läsarna söker sig oftast direkt till Sportbladet, antingen via Aftonbladet.se eller Sportbladet.se.

***

En sak skiljer Sportbladets publik från andra nyhetskonsumenter. Engagemanget. För sitt lag. Men också för tidningen.

Det märks inte minst på viljan hos Sportbladets läsare att prenumerera på journalistiken. Sportredaktionen samarbetar intensivt – och framgångsrikt – med Aftonbladets Plus-redaktion för att ta fram bra erbjudanden till läsarna.

EM-bibeln från förra sommaren.
EM-bibeln från förra sommaren.

Ett exempel är de många sport-biblar som skrivs och redigeras av en liten dedikerad redaktion med Johan Larsson i främsta ledet. EM-bibeln från i somras till exempel, 228 sidor om sommarens fotbollsfest, initierad och fullmatad med reportage, statistik och analyser. Precis det de engagerade läsarna frågar efter.

Biblarna finns att köpa i butiken – men också online för Aftonbladets Plus Premium-prenumeranter. Många prenumererar just för sport-biblarna.

– Det är viktigt att vi kan sälja på vår journalistik. Och genom att jobba nischat, med riktade erbjudanden, lyckas vi. Det nischade sportmaterialet blir allt viktigare för oss, säger Pontus Carlgren.

Sportbladet möter förstås också strukturomvandlingen, från print till online. Och nya konkurrenter, från gamla mediehus till nya amerikanska jättar, som Google och Facebook. Men också konkurrens från helt andra och nya aktörer på mediemarknaden som slåss om läsarnas tid och intresse.

Klubbarna har blivit bättre på information, lokaltidningarna har blivit bättre på att bevaka sina lag – och spelbolagen bättre på att producera service. En Hammarby-fan kan i dag lägga 70-80 procent av sin vakna tid på bara läsa om Hammarby.

– ATG och Svenska Spel satsar enormt på att bygga upp egna redaktioner. I dag är ATG vår största konkurrent när det gäller spelservice på hästar. Så var det inte för några år sedan, säger Pontus Carlgren.

***

Tillbaka till Kristoffer Bergström och avslöjandet om miljonrullningen från Riksidrottsförbundet. Hur gick det?

Nyheten publicerades samma dag som förbundet hade möte i Karlstad. Vi vet nu att avslöjandet ändrade dagordningen för mötet.

På bara ett par timmar hade hundratusentals läsare tagit del av texterna och sett tv-inslagen. Responsen var massiv. En timme efter publiceringen hörde idrottsminister Annika Strandhäll (S) av sig. Hon var arg och skickade en medarbetare i sin stab till Karlstad för att kräva svar på varför det ser ut så här.

Fem förbund hörde av sig. Ytterligare två riksdagspartier. Och mejl och kommentarer från läsare strömmade in.

– Vi avslöjade ett systemfel inom svensk idrott. Fel sporter får pengar, säger Kristoffer Bergström.

*** EPILOG ***

Pontus Carlgren hade jobbat på Sportbladet i tre år när dåvarande chefredaktören Anders Gerdin en söndag eftermiddag kallade till presskonferens.

Ryktet gick, skulle han avgå?

Anders Gerdin hälsade välkommen. Sen släppte han nyheten ingen av reportrarna på plats anat.

– Om tolv timmar börjar pressarna rulla. Då trycker vi Sveriges första dagliga sporttidning.

Sportlöpet
Den 8 maj 2000 fick Sverige sin första dagliga sporttidning.

Dagen därpå, måndagen den 8 maj 2000, låg en rosa tidning instucken i Aftonbladet. 24 sidor bara om sport och spel.

Pontus Carlgren var nattchef då. Han var en av några få medarbetare som bara ett par dagar tidigare fått information om satsningen – mot löfte att inte yppa ett ord. Allt skulle till varje pris hållas hemligt till söndagens presskonferens.

Tajmingen var perfekt. Under 90-talet hade sport växt som fenomen och tv-utbudet för sport exploderat.

Men ingen daglig tidning hade hängt med. Förrän nu.

– Folk skrek efter en mer kvalificerad sportjournalistik. Det blev en sällan skådad succé när vi plötsligt kom ut med en hel tidning om sport. När vi ökade antalet sidor från fyra-fem om dagen till 24 i en egen tidning, minns Pontus Carlgren.

Den rosa färgen, som tagit sin inspiration i ansedda Gazzetta dello Sport i Italien, signalerade att Aftonbladet tog sport på allvar. Med Sportbladet gick Aftonbladet från klassisk sportrapportering till analys och fördjupning.

– Färgen satte sig direkt i folks medvetande. Alla som ryckte ut Sportbladet skyltade med vår rosa färg och marknadsförde tidningen. I dag förstår läsarna direkt vad det handlar om när de ser vår färg, säger Pontus Carlgren.

Petter Ovander

balk_hangmed

Alla avsnitt i artikelserien:

Jättarna som hotar svenska medier

Se upp för trixande med statistiken

Smarta annonser och helt nya möjligheter

Ryktet om papperstidningens död är betydligt överdrivet

Så föder SVT de amerikanska jättarna

Unga väljer Aftonbladet  – unik  position i världen

Sportbladet – en rosa succé i en ny verklighet

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB