Startsida / Inlägg

De skickas in i krig – så ska säkerheten stärkas för journalister

av Petter Ovander
Niclas och Magnus återförenas i Beirut
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström återförenas på hotellet i Beirut efter att ha suttit instängda över 40 dygn i en mörk källare i Syrien – ­utan att veta när de skulle få mat eller vatten nästa gång. Eller om de skulle få leva. Nu är sju ledande medieföretag överens om en gemensam policy med syfte att stärka säkerheten för medarbetare i högrisk-områden.

När människor flyr krig, svält och katastrofer skickar svenska mediehus in medarbetare i samma riskfyllda områden.

Det är journalistikens uppdrag – att på plats berätta om krigets verklighet, svältens konsekvenser och katastrofens offer.

I dag har sju ledande svenska medieföretag enats om en gemensam policy för att stärka säkerheten för medarbetare som skickas till högrisk-områden.

2001 rånmördades TV4-fotografen Ulf Strömberg när han bevakade kriget i Afghanistan.

2006 sköts Aftonbladets frilansjournalist Martin Adler till döds i Somalias huvudstad Mogadishu.

2011 överfölls, knivskars och misshandlades SVT-reportern Bert Sundström svårt när han rapporterade från revolutionen i Egypten.

2014 mördades Sveriges Radios korrespondent Nils Horner på gatan i Afghanistans huvudstad Kabul.

2015 kidnappades frilansarna Magnus Falkehed (reporter, DN) och Niclas Hammarström (fotograf, Aftonbladet) på en reportageresa i Syrien. Hammarström skottskadades vid ett flyktförsök.

2016 skottskadades DN-fotografen Paul Hansen utanför Mosul i Irak. Han träffades av två skott, ett i hjälmen och ett i sin skyddsväst, och skadades i ryggen.

Det blir allt farligare att arbeta som utrikeskorrespondent. Och med det allt viktigare att svenska medieföretag, och medarbetare, har en gemensam syn på hur man bäst arbetar för att göra arbetssituationen på fältet säkrare.

Avsiktsförklaringen
Avsikstförklaringen är undertecknad av Sveriges sju ledande medieföretag.

Med det yttersta målet att stärka säkerheten för utsända medarbetare och uppdragstagare har i dag Sveriges sju ledande medieföretag enats om en gemensam hållning när medarbetare skickas till högrisk-områden. Det är en avsiktsförklaring, en checklista i sju punkter, som varje mediehus förbinder sig att hålla sig till vid varje resa som bedöms vara riskfylld.

Så här ska det gå till:

1. Varje resa till högriskområde ska föregås av en genomlysande riskanalys innan beslut om resa fattas.

  • Det åligger respektive företag att genomföra riskanalysen på det sätt man finner bäst.

2. Varje medarbetare som sänds till högriskområde ska ha genomgått en kvalificerad säkerhetsutbildning där bl a fältmässig akutsjukvårdsutbildning är en viktig komponent.

  • Det åligger företagen att säkerställa att samtliga medarbetare verksamma i högriskområde har relevant utbildning.

3. Varje medarbetare som sänds till högriskområde ska ha relevant och uppdaterad fältmässig akutsjukvårdsutrustning och annan lämplig skyddsutrustning.

  • Det åligger företagen att säkerställa att samtliga resenärer har relevant utrustning.

4. Det åligger varje medarbetare som sänds till ett högriskområde att följa de överenskommelser som görs med arbetsledningen. Det innefattar även användandet av sociala medier, också privata sådana.

5. Varje medarbetare som sänds till högriskområde ska hålla kontakt med hemmaredaktionen på det sätt som har bestämts i och med den aktuella resan beslutats

  • Det åligger företagen att säkerställa att det finns en fungerande organisation som har kapacitet att kommunicera med medarbetare i högriskområde

6. Vid allvarlig och livshotande säkerhetsincident, exempelvis kidnappning eller personskada, kan ansvaret komma att flyttas från redaktionen till en representant för företagsledningen

7. I de fall företagen skickar kontrakterade frilansande journalister eller fotografer till högriskdestinationer tar företagen samma ansvar för dem, och ställer samma krav på dem, som för anställd personal

De sju medieföretagen har också för avsikt att gemensamt fortsätta utveckla säkerhetsarbetet i olika arbetsgrupper.

Avsiktsförklaringen är undertecknad av Casten Almqvist, vd, TV4, Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio, Lotta Edling, chefredaktör, Dagens Industri, Fredric Karén, chefredaktör, Svenska Dagbladet, Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen, Sofia Olsson Olsén, publisher, Aftonbladet, Hanna Stjärne, vd, SVT och Peter Wolodarski, chefredaktör, Dagens Nyheter.

Petter Ovander

  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB