Startsida / Inlägg

Ett svårt reportage – med ett oerhört genomslag

av Petter Ovander

I söndags publicerade Aftonbladet reportaget Barn till salu – om hur barn öppet säljs som sexslavar i Indiens huvudstad New Delhi.

Ett oerhört svårt reportage att göra, både mänskligt och praktiskt på plats.

Men ett reportage med ett oerhört genomslag som mötts av stort engagemang av läsarna.

Skärmavbild 2017-06-20 kl. 15.32.15
Verkligheten för 100 000-tals barn. Aftonbladets Staffan Lindberg och Andreas Bardell reste till Indien och skildrade barnsexhandeln. Deras reportage har fått ett enormt genomslag. Foto: Andreas Bardell

Idéen till granskningen av barnsexhandeln i Indien kom från reportern Staffan Lindberg och fotografen Andreas Bardell.

– Det här är en historia vi tyckte kändes otroligt viktig att berätta. Ibland måste vi kliva ur det vanliga nyhetsflödet – IS, Trump och Putin – och berätta andra historier som är minst lika viktiga, säger Staffan Lindberg.

De förstod att verkligheten de skulle möte var illa. Men den var ännu värre.

Longreaden som skapade ett enormt läsarengagemang.

– Barnsexhandeln i Indien är otroligt omfattande och det har blivit värre på senare år och gått ännu lägre ner i åldrarna. Det är så otroligt många barn som är där. Inte alla säljs, men bara att växa upp i den miljön. Det är fasansfullt att se.

Som utrikesreporter har Staffan Lindberg många gånger bevakat otäcka och hemska platser – krig och konflikter – men han har nästan alltid kunnat använda yrkesrollen som skydd.

– Den här gången var det värre. Det är så svårt att förstå, de försökte sälja barn till oss. Det är så svårt att hantera att man helst bara vill kräkas… Det är så orimligt.

Efter två dygn hade Barn till salu över 680 000 sidvisningar och nått 575 000 unika webbläsare. Det är i sig väldigt höga siffror, men det som framför allt sticker ut är läsarnas engagemang och intresse för reportaget. De ”longread” som tidigare haft längst lästid har legat på omkring sex minuter, den här gången ligger lästiden på det dubbla, 13 minuter.

– Det gör Barn till salu till en av Aftonbladets mest framgångsrika longread. Det visar verkligen att många av våra läsare har läst texten från början till slut och även sett tv-klippen, säger Titti Jersler, redaktör för Digital story-redaktionen som arbetat med att presentera materialet i mobil och dator.

Läsarnas engagemang syns också tydligt i antalet delningar på Facebook, som nu är uppe i 11 000.

Svårighet att göra reportaget visar sig inte bara i det rent mänskliga att på plats se barnens verklighet. Det var också svårt för teamet att hantera maffian som styr områdena där barnen säljs. Det var svårt att ta sig in och svårt att ta bilder.

– Därför är det glädjande att så många läsare har tagit till sig reportagen och velat engagera sig, trots att ämnet är tungt, säger Staffan Lindberg.

Många har hört av sig till redaktionen och frågat hur de kan hjälpa barnen. En del har berättat att de pratat med sina egna barn om vilken verklighet andra barn lever i. Andra har sagt att de kramat om sina egna barn lite extra efter att ha läst reportaget.

– De som vill hjälpa kan stödja de organisationer som vi vet gör ett bra jobb på plats, Ecpat, Freedom Firm, Unicef och Rädda barnen, säger Staffan Lindberg.

Petter Ovander

Så kan du hjälpa

Ecpat

Internationell organisation som arbetar för en värld fri från barnsexhandel. På plats bland annat i Indien. Plusgiro 90 34 34-9.

http://www.ecpat.se/vad-du-kan-gora/ge-en-gava

Freedom Firm

Amerikansk-indisk hjälporganisation som fritar flickor från bordeller i Indien. Saknar svenskt 90-konto, men tar emot donationer i euro genom Paypal.

International Donations

Unicef

Arbetar för barns rättigheter i världen, utifrån Barnkonventionen. Har stor organisation på plats i Indien. Plusgiro 90 20 01-7

https://unicef.se/stod-oss

Rädda barnen

Stödjer barn på plats i Indien. Plusgiro: 90 20 03-3

https://www.raddabarnen.se/stod-oss/

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB