Startsida / Inlägg

Prisregn över Aftonbladet för bästa journalistiken

av Petter Ovander
vinnarbild sm
I onsdags genomfördes The Power of Journalism i Oslo, en dag om journalistikens utmaningar i en ny värld. Power of Journalism avslutades med Schibested Journalism Awards, där Aftonbladet tog hem två av tre priser.

Aftonbladet vann förstapris i två av tre kategorier i prestigefulla Schibsted Journalism Awards.

”Klassresan” i kategorin ”Bäst innovation” och ”Det svenska hatet” i kategorin ”Bäst storytelling”.

– Det är fantastiskt och ett tydligt bevis på att vår journalistik i allra högsta grad är ledande, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Schibsted Journalism Awards är instiftat av mediakoncernen Schibsted för att hedra den bästa journalistiken som under året producerats av koncernens många mediehus.

I år tog Aftonbladet hem två av tre förstapriser.

”Klassresan”, som vann kategorin ”Bäst innovation”, ansåg juryn både var en ”inspiration för nästa generations journalister”, men också att den får oss att ”se världen i ett nytt perspektiv”.

– Det är fantastiskt. Jag har aldrig varit med om att vinna något sådant här pris tidigare. Detta är verkligen laget som har vunnit, det är en fantastisk resa som vi gjort och det känns jätteroligt, säger Joachim Kerpner, en av medarbetarna bakom ”Klassresan”.

Läs de vinnande reportagen här

Klassresan

Det svenska hatet

Advokaten och torpeden

”Det svenska hatet”, som Aftonbladet publicerade i höstas, vann förstapris för sitt unika sätt att göra en historia om Sverige på en miljon tecken tillgänglig och lättöverskådlig i mobil och dator.

Denna berättelse kan inte lämnas till historikerna, utan måste berättas nu, medan det sker!”, skriver juryn i motiveringen.

– Det är otroligt roligt och känns jättehedrande, det var väldigt starka jobb som vi tävlade mot, hög klass, säger Gellert Tamas, reportern bakom Det svenska hatet. Han vann kategorin tillsammans med Linn Ogelid som ansvarade för redaktörskap och design.

– Det känns väldigt bra att vi vinner, eftersom vi vågade satsa på ett så stort projekt, säger hon.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén fanns på plats i Oslo under galan, tillsammans med flera medarbetare:

– Jag är väldigt glad och stolt över mina medarbetare, och väldigt stolt över att vara publisher på Aftonbladet.

– Jag trodde först inte det var sant. Jag trodde kanske inte vi skulle få två priser, men det var verkligen de bästa bidragen som vann. Jag är väldigt nöjd, sa hon strax efter att prisregnet över Aftonbladet avslöjats.

Aftonbladets norska systertidning VG fann kategorin Bästa scoop för ”Advokaten och torpeden”. Varje vinnande bidrag belönas med 100 000 norska kronor.

Petter Ovander

LÄS JURYNS MOTIVERINGAR

Klassresan (Bäst innovation)

Skärmavbild 2017-06-01 kl. 15.22.58

Vinnaren av denna kategori får oss att se världen i ett nytt perspektiv. Historierna är presenterade på ett sätt som är till inspiration för nästa generations journalister. Genom att bringa dolda historier ut i ljuset, har vinnaren gjort att vi aldrig mer kommer att uppleva våra medpassagerare på samma sätt som tidigare.

Vinnande medarbetare: Mattias Sandberg, reporter, Joachim Kerpner, reporter, Titti Jersler, editor design, Tim Holmberg, UX.

 

Det Svenska hatet (Bäst storytelling)

Skärmavbild 2017-06-01 kl. 15.23.19

Vinnaren av denna kategori har skrivet en fantastisk historia med imponerande detaljer. Historien är komplex och alarmerande, och ger oss insikt i något som berör oss alla. Denna berättelse kan inte lämnas till historikerna, utan måste berättas nu, medan det sker!

Vinnande medarbetare: Gellert Tamas, reporter, Linn Ogelid, editor, design.

  • Tjänstgörande redaktörer: Victor Lindbom och Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB