Startsida / Inlägg

”Hur stort som helst” – Mitt ID är Årets normbrytare

av Petter Ovander

I tuff konkurrens vann Aftonbladets granskning Mitt ID på onsdagen förstapris på Meg Award i Göteborg.

Mitt ID blev Årets normbrytare.

– Det är ett bevis på att transpersoners röster faktiskt betyder något. Det borde vara självklart, men har inte varit det, säger reportern Frida Söderlund.

I Mitt ID lyftes frågan om könsidentitet ordentligt. Tre personer, Josefine, Pim och Cameron,  berättade om sina erfarenheter. De hade stått upp för sin könsidentitet och vågat, och lyckats, ta steget att acceptera sig själva som dem de är.

Det var berättelser som sällan hörs i traditionella medier.

Granskningen dominerade Aftonbladets sajt under flera dagar i våras och publiceringarna blev bland annat starten för en diskussion om ett lagförslag som kan skilja på juridisk och medicinsk könskorrigering.

Bakom Mitt ID:s succé stod åtta medarbetare på redaktionen, Frida Söderlund, Emma Fägerwall, Olivia Svenson, Jonathan Perlmann, Lisa Sjösten, Jenny Svenberg Bunnel, Anna Tärnhuvud och Linn Ogelid. Och på onsdagkvällen blev de alltså Årets normbrytare på Meg Award.

Frida och Emma, Årets normbrytare
Aftonbladets reporter Frida Söderlund och producent Emma Fägerwall tog emot priset. Foto: ANDERS DEROS

Juryns motivering

Genom att utnyttja sin breda plattform för att nå ut till svenska folket har årets normbrytare satt fokus på en grupp människor som sällan får utrymme i svenska medier. I en mångfacetterad rapportering bestående av video, text och interaktiv chatt har vi fått följa med i hur det är att vara ung transperson i Sverige idag. Bakom projektet står Olivia Svenson, Frida Söderlund, Emma Fägerwall, Anna Tärnhuvud, Linn Ogelid, Lisa Sjösten, Jenny Bunnel och Jonathan Perlmann.

– Det känns hur stort som helst, jag vill skratta och gråta på en gång, säger reportern Frida Söderlund som var på plats i Göteborg tillsammans med producenten Emma Fägerwall för att ta emot priset.

Årets normbrytare är en ny kategori på Meg Award med syfte att lyfta fram en person, organisation eller ett projekt som bryter upp förlegade normer och genom sitt arbete nyanserar och berikar mediebilden. Totalt hade tolv bidrag nominerats, tre gick till final, utöver Aftonbladets Mitt ID också VK Media och Kit Sport.

Skapade stort engagemang

Genomslaget för Mitt ID blev stort. Aftonbladet blev en samlande plattform för frågan om transpersoners likaberättigande och med granskande journalistik och chattar skapades ett stort engagemang hos läsare och tittare, men också hos makthavare och tidigare oinsatta.

Till den traditionella journalistiken, med artiklar och filminslag, fördes också sociala experiment – som filmen där en reporter ställde kränkande frågor till människor på stan, samma kränkande frågor som transpersoner får varje dag:

– Föddes du som man eller kvinna?

– Vad har du mellan benen?

Frida Söderlund ser Meg Award-vinsten som ett kvitto på att transpersoners röster äntligen blir lyssnade på. Hon riktar under prisutdelningen också sina tankar mot de människor som vågade ställa upp och medverka i serien.

– Utan dem hade vi inte vunnit det här priset. Vi ställde oss på deras sida och gjorde det från deras perspektiv och inte ett utifrånperspektiv. Det tror jag är skitviktigt, att hjälpa folk att bli hörda, säger hon.

Klick! vinnarmontage
Det osannolika montaget.

Prisades också för design

På ett annat håll, i Köpenhamn, var det också prisutdelning på onsdagskvällen. Vid Society of news designs årliga gala belönades Aftonbladet i tre klasser.

Ett osannolikt och humoristiskt montage som Aftonbladets nöjestidning Klick! gjorde inför kung Carl XVI Gustafs 70-årsdag fick brons i kategorin visuell kommunikation. Montaget gjordes av redigeraren Mattias Loftén.

– Det är jätteroligt. Särskilt för en så speciell och unik grej. På Klick! jobbar vi mycket med bilder och humor, säger Klick!:s tf redaktör Anna Flytström.

Därefter prisades även Aftonbladets digitala design. Den sedan tidigare prisade berättelsen ”Klassresan” fick silver i klassen Dataproject och den otroliga historien om ”Miraklet i Ånnsjön” knep brons i klassen Storytelling.

Petter Ovander

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB