Startsida / Inlägg

Tittarna vinnare när Aftonbladet och NBC News stärker journalistiken

av Petter Ovander
GREEN BAY, WI - MARCH 30: Republican Presidential candidate Donald Trump films a town hall meeting for MSNBC with Chris Matthews at the Weidner Center located on the University of Wisconsin Green Bay campus on March 30, 2016 in Green Bay, Wisconsin. Candidates are campaigning ahead of the Wisconsin primary on April 5. Tom Lynn/Getty Images/AFP== FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Donald Trump gästar MSNBC. Det nya samarbetet mellan Aftonbladet och NBC News stärker journalistiken ytterligare. Fler live-rapporter, fler minidokumentärer och ännu mer prisbelönad journlistik – från hela världen. – Våra tittare är de stora vinnarna på det här samarbetet, säger TV-chef Lotta Folcker. Till höger: Aftonbladets programledare på breaking news, Cecilia Benedelle och Matilda Wennerholm.

Aftonbladet stärker positionen som svenska folkets primära nyhetskälla genom ett nytt samarbete med amerikanska nyhetsbolaget NBC News.

– Våra tittare och läsare är de stora vinnarna på det här samarbetet, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV.

Utöver live-rapportering och rörliga bilder från världens stora nyhetshändelser får Aftonbladets tittare också unika dokumentärer i ett format anpassat för mobilen.

NBC News är en ledande global aktör inom nyheter och en del av den amerikanska mediajätten NBC – ett av USA:s stora rikstäckande TV-nätverk. Med samarbetet får Aftonbladets läsare och tittare tillgång till den starka nyhetsjournalistik som NBC News dagligen producerar. Det handlar om:

  • Live-rapportering från fältet – världen över.
  • Nyhetsklipp från NBC News prisbelönta journalister.
  • Och, inte minst, online-anpassat fördjupande nyhetsmaterial i form av kort- och medellånga dokumentärer.

    Video. Aftonbladet når 3,5 miljoner läsare och tittare – varje dag.

– För Aftonbladet är det här mycket viktigt. Det ger oss helt nya möjligheter som stärker vår journalistik ytterligare, säger Lotta Folcker.

Också Aftonbladet TV:s nyhetschef Martin Ekelund är nöjd, väl medveten om tittarnas behov av rapportering och krav på ökad live-närvaro vid stora nyhetshändelser.

– Med tanke på turbulensen kring Donald Trump och det kommande mellanårsvalet känns det otroligt bra att inleda ett samarbete med en så stor, global och framåtlutad nyhetsorganisation som NBC News, säger han.

Lotta F och Martin E
Lotta Folcker, TV-chef och Martin Ekelund, nyhetschef, Aftonbladet TV.

NBC News har varit inne i en expansiv period. I februari förra året gick NBC News Group ihop med Euronews och kunde därmed kombinera kraften hos varumärket NBC News med Euronews starka nyhetsbevakning i Europa. Det skapar ett internationellt erbjudande som stärker båda nyhetsorganisationerna och förändrar det internationella nyhetslandskapet. NBC News tillväxt fortsätter nu när man också inleder samarbete med Aftonbladet

– Detta är en mycket spännande tid för NBC News. Vi stärker vår ledarposition som det mest konsumerade amerikanska nyhetsvarumärket globalt och internationella konsumenter kommer att dra allt mer nytta av journalistik i världsklass och våra fortsatta satsningar. Samarbetet med Aftonbladet tar NBC News gedigna nyhetsrapportering till svenska folket, säger Adrienne Mong, vice president of international newsgathering på NBC News.

Aftonbladets tittare kommer genom samarbetet också att få tillgång till NBC Left Field, en ny avdelning hos NBC News som producerar filmiska online-anpassade kortdokumentärer, och fördjupande reportage om teknik och innovation, livsstil och hälsa.

Petter Ovander

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB