KO avslutar granskning av Aftonbladet
avKonsumentombudsmannen, KO, inledde förra året en granskning av Aftonbladets ”Branded content”-satsningar. 2015 inledde vi samarbete med Telia och Compriser där vi byggde var sin gemensam partnerstudio med de båda företagen.
KO ville utreda om samarbetet resulterade i vanligt redaktionellt material – eller om det var dold reklam och marknadsföring som gynnade Telia och Compriser.
I veckan beslutade KO att lägga ner ärendet.
Myndigheten har dock en brasklapp i beslutet. KO skriver: ”Att KO avskriver ärendena ska inte tolkas som att KO slutligt bedömt att de i ärendena aktuella frågeställningarna är att betrakta som redaktionellt material. KO kommer noga följa utvecklingen och även fortsättningsvis granska s.k. dold reklam.”

Aftonbladets ägare Schibsteds bolagsjurist, My Goland, säger i en kommentar:
– Det är bra att KO valt att avskriva dessa ärenden eftersom det är fråga om redaktionella texter som inte faller under marknadsföringslagens regler.
Samtidigt som Aftonbladets ärende avslutades, så beslutade KO att ta Alexandra Nilsson – bloggaren Kissie – och hennes samarbetspartner Tourn Media AB till domstol. Alexandra Nilsson stäms av KO för otydlig reklam om mobilåtervinning.

I en kommentar på den egna bloggen, som citeras av tidningen Dagens Juridik, skriver Kissie att hon tycker stämningen är orättvis:
– För mig är det en självklarhet att markera ut vad som är reklam. Delvis för att följa lagar och regler, men viktigaste för mig är att ni ska känna att jag är ärlig mot er.
Magnus Ringman