Startsida / Inlägg

Nu utmanar vi Google och Facebook på riktigt

av Magnus Ringman

Nu är den snart här – Schibsteds tekniska plattform som utmanar Facebook och Google.

– Vi måste satsa oss ur krisen, annars blir situationen till slut ohållbar, säger Ian Vännman, Vice President Product Management, Schibsted Product and Technology, en av initiativtagarna till projektet.

Ny plattform. För den oinvigde kan det låta lite komplicerat, tråkigt och smått obegripligt, men det som nu sker i hela Schibsted koncernen är ytterst viktigt för mediernas framtid.

Ytterst handlar det om att försvara den fria, oberoende pressen.

De senaste åren har stora elefanter som Google och Facebook försökt lägga under sig världsherraväldet över digitala medier. Motståndet har inte varit stort, även om det redan redan fått konsekvenser för många etablerade medier runt om i världen.

Mediehusen utmanas av att printupplagorna sjunker allt snabbare, att läsarna inte följer  med över till tidningarnas digitala sidor – samtidigt som annonspengar i rask takt flyttar till de amerikanska jättarna Facebook och Google.

Ett par svenska lokaltidningar har redan lagt ner. Det är stor risk att flera andra tvingas följa efter.

Schibsteds mål är att ta ledarrollen för att skydda den fria pressen i den digitala framtiden.

Genom att samordna all IT-personal i ett gemensamt bolag, Schibsted Product and Technology, får koncernen kraft att bygga en superplattform för att alla medier. 200 produktutvecklare jobbar i Barcelona, London, Oslo och Stockholm för att göra användarupplevelsen ännu bättre för läsarna.

Ianvannman
Ian Vännman

Ian Vännman förklarar:

– Det handlar om att hitta vår egen väg framåt. Medierna har en mycket viktig roll att fylla i det demokratiska samhället som nu är hotad. Facebook gör det inte avsiktligt, men de tar så mycket av våra användares engagemang och annonspengar att vi nu måste agera.

Vad händer om vi inte gör något?

– Kosekvensen skulle bli en kronisk smärta för hela medieindustrin. Vi måste satsa framåt, annars skulle situationen till slut bli ohållbar, säger Ian Vännman.

All IT-personal på Schibsted Sverige var i förmiddags därför inbjudna till en två timmars dragning om den nya organisationen på Piperska muren i Stockholm. Ett motsvarande möte genomförs i veckan i Oslo.

Hur märker läsaren förändringen?

– Användaren får en bättre nyhetsupplevelse. De kan på ett bättre och smidigare sätt ta del av den fantastiska journalistik som våra medier producerar, säger Ian Vännman.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén inledde morgonens informationsmöte. Hon är mycket nyfiken på hur den nya plattformen ska tas emot av tidningens läsare.

– I den föränderliga värld som vi lever är det viktigt att ha örat mot marken och vara där läsaren är på ett sätt som gör det enklare för hen att ta till sig våra nyheter, säger Sofia Olsson Olsén.

2017 ska alla Schibsteds medier vara ombord på den nya tekniska plattformen.

Magnus Ringman, stabschef

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB