Startsida / Inlägg

Aftonbladet ökar tillväxten online

av Magnus Ringman

I dag presenterar Schibsted rapporten för årets tredje kvartal.

Här är Aftonbladets resultat.

Aftonbladet är fortsatt överlägset störst i Sverige med en totalräckvidd på 3 300 000 användare per dag fördelade på 2 195 000 i mobilen, 1 697 000 på sajten, 602 000 papperstidningsläsare samt 730 000 webb-TV-tittare. Aftonbladet når dagligen en miljon fler användare än Expressen. Aftonbladet når dagligen 44 procent av Sveriges befolkning.

sofia00
Aftonbladets Publisher Sofia Olsson Olsén.

Aftonbladets intäkter under tredje kvartalet 2016 uppgår till 464 MSEK, vilket är något svagare jämfört med samma period förra året och som en effekt av strukturomvandlingen. Aftonbladet har en fortsatt stark tillväxt online som totalt under Q3 vuxit med 14 procent.

Ett strategiskt viktigt fokusområde för Aftonbladet är att bygga och värna betald journalistik online. Intäkterna för betalt digitalt innehåll har haft en mycket stark tillväxt jämfört med samma period föregående år och under Q3 fortsätter affären att växa sig allt starkare, med en tillväxt mot föregående år. Antalet Plus-kunder har under kvartalet backat något, vilket är en förväntad utveckling relaterad till kampanjer som löper ut efter sommarens slut, men ligger på fortfarande på över en kvarts miljon.

Upplageintäkterna i print minskar med 8,5 procent, vilket dock ska poängteras är bättre än förväntat i budget för 2016 och en effekt av högre försäljning av både huvudtidning och magasin.

Kostnaderna under tredje kvartalet är något över föregående års nivå, drivet av högre kostnader i samband med en mer komplex digital annonsaffär, samt kostnader för övergången till en gemensam Schibsted Product and Tech-organisation.

Under tredje kvartalet 2016 redovisar Aftonbladet en vinst (EBITDA) på 61 MSEK (63), vilket är 3 procent lägre jämfört med samma period föregående år. Ackumulerat i år visar Aftonbladet en vinst på 170 (168) MSEK vilket motsvarar en ökning mot föregående år med 1 procent.

Aftonbladets Publisher Sofia Olsson Olsén säger i en kommentar till kvartalsrapporten:

– Det är fantastiskt att vi ökar tillväxten online och försvarar vårt totala resultat, mitt under pågående strukturomvandling.

– Jag är mycket nöjd med resultatet i tredje kvartalet. Aftonbladet är inne i en spännande fas i och med övergången till den gemensamma tekniska Schibsted-organisationen. Vi kommer därmed att ytterligare förbättra våra digitala kanaler både vad gäller annnonsförsäljning och för våra användare.

– Även papperstidningens resultat slår förväntningarna det här kvartalet. Vi arbetar nu med att anpassa tilltalet i print till våra målgrupper och resultatet av det arbetet ser jag fram emot att successivt införa i tidningen.

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB