EU öppnar för sänkt digitalmoms
avDet kom ett viktigt besked på torsdagsförmiddagen.
Det kan bli billigare att läsa Aftonbladet i framtiden.
Tack vare ett EU-beslut.
Det handlar om den digitala momsen. I dag är momsen på tryckta tidningar 6 procent, medan digitala medieprodukter belastas med 25 procent.
Orättvist, tycker branschen.
Branschorganisationen Tidningsutgivarna har därför länge försökt påverka EU-kommissionen så att det blir möjligt för Sverige att ha samma låga momssats på både tryckta och digitala tidningar.

– Äntligen! Det här har vi jobbat aktivt för i flera år, säger Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter.
– Vi utgår från att vi i nära samråd med den svenska regeringen nu snabbt kan omsätta den möjlighet till reducerad moms som EU-kommissionen öppnar för.
Enligt TU:s bedömning stärker en lägre moms både den svenska och europeiska digitala marknaden – och kan leda till fler medieinvesteringar i framtiden.

I ett pressmeddelande kommenterar EU:s skattekommissionär Pierre Moscovici beslutet.
– Online-företag verksamma inom EU har bett oss att göras deras liv lättare. Idag har vi gjort det, säger han.
Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén välkomnar också torsdagens besked från EU-kommissionen.
– Vi måste växa i vår digitala affär. Det här är ett bra beslut för både för våra läsare och för Aftonbladet, säger hon.
Magnus Ringman