Startsida / Inlägg

Aftonbladet blev lurad av tipsare

av Magnus Ringman

Ibland blir det fel.

En man trädde fram i Aftonbladet och hävdade att han fått ut 590 000 kronor när bankomaterna havererade i förra veckan.

Men det var en bluff.

media-20170206
Den felaktiga artikeln.

Aftonbladet fick tips om att en man i Malmö under flera timmar lyckats plocka ut 590 000 kronor från en bankomat. Mannen ställde upp med namn och bild i tidningen och poserade med sitt bankkort från Swedbank framför en uttagsmaskin.

Flera läsare reagerade på artikeln. Och nu står det klart att mannen hittat på historien.

Varför vet vi inte.

I söndags avpublicerades artikeln från Aftonbladets hemsida.

Aftonbladet publicerar årligen cirka 150 000 nyhetsartiklar. Det är mycket sällan som bluffartiklar slinker genom publiceringssystemet.

– Det är jätteovanligt att vi blir lurade på det här sättet, säger Lena Mellin, Aftonbladets ställföreträdande ansvarig utgivare.

Vid mindre fel så rättar vi omedelbart i den publicerade texten. Om det är större fel så publicerar vi en extra text i anslutning till ursprungsartikeln där vi talar om att det i en tidigare version funnits fel i rapporteringen. I riktigt allvarliga fall så kan vi också publicera en rättelse.

Magnus Ringman

 

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB