Aftonbladet står starkt
avAftonbladet fortsätter att stå starkt i strukturomvandlingen på mediemarknaden och befäster sin position som Sveriges ledande mediehus.
Vinsten 2016 blev 236 miljoner kronor – en ökning med tre miljoner från 2015.

Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd, på Aftonbladet är nöjd:
– Aftonbladet levererar ett starkt resultat för både helåret och fjärde kvartalet. Vi leder strukturomvandlingen i branschen och har samtidigt god och ökande lönsamhet i vår affär, säger hon.
Totalt omsatte Aftonbladet 1,9 miljarder, i nivå med tidigare år, och ökar vinsten från 233 miljoner 2015 till 236 miljoner 2016.
– Under året har vi utvecklat produkten ytterligare. Sedan i höstas använder vi Schibsted Media Platform vilket ökat användarupplevelsen. Produktutvecklingen kommer att fortsätta under året, säger Sofia Olsson Olsén.
– Vårt ökade fokus på den digitala prenumerationsaffären har gett tydligt resultat. I slutet av året var Aftonbladet Plus kundbas rekordstor med över en kvarts miljon prenumeranter, en ökning med elva procent.
Den digitala kundbasen i Plus gör att Aftonbladet i dag är världsledande när det gäller digitala prenumerationer.
Den digitala tillväxten är fortsatt stark, främst driven av mobil och TV online och i dag kommer ungefär hälften av Aftonbladets intäkter från online – en mycket bra utveckling även ur ett internationellt perspektiv.
Även om Aftonbladet i första hand är en online-verksamhet är print fortsatt viktigt.
– Det strukturella tappet i print fortsätter, precis som för övriga branschen. Under 2016 har vi optimerat printorganisationen, för att få ökat fokus på produkten och affären, säger Sofia Olsson Olsén.
Petter Ovander