Aftonbladet – svenskarnas viktigaste nyhetssajt
avAftonbladet är Sveriges viktigaste nyhetsajt – om svenska folket själva får välja.
Aftonbladet.se ligger topp tre i listan över de webbsajter svenskarna inte skulle klarar sig utan i det dagliga livet.
Det är danska analysföretaget Audience Project som ställt frågan till sina respondenter: Vilka tre webbsajter skulle du inte klara dig utan i det dagliga livet?
Svenskarnas viktigaste webbsajter
- Google, 27 procent
- Facebook, 20 procent
- Aftonbladet, 13 procent
- Youtube, 12 procent
- Outlook.live, 6 procent
- Swedbank, 6 procent
- Blocket, 4 procent
- SVT, 4 procent
- DN, 4 procent
- Mail.google, 4 procent
- Expressen, 4 procent
- Netflix, 3 procent
- Handelsbanken, 3 procent
- Nordea, 3 procent
- Hemnet, 3 procent
- SEB, 2 procent
- Svtplay, 2 procent
- SMHI, 2 procent
- Wikipedia, 2 procent
- Tradera, 2 procent
Källa: Audience Project
Topp tre i Sverige:
1. Google: 27 procent.
2. Facebook: 20 procent.
3. Aftonbladet: 13 procent.
Listan är förstås längre än så. Nästa mediehus på topp tio är Sveriges Television på plats åtta och Dagens Nyheter på plats nio.

– Det är förstås glädjande att vi ligger högt i en sådan här lista. Det visar att Aftonbladet har en bra relation till läsarna. Men det är också viktigt i tider som dessa. Att svenska folket väljer en oberoende nyhetsförmedlare som Aftonbladet innebär att vi ökar våra möjligheter att utmana Google och Facebook och att vi inte har gjort oss beroende av att få läsare slussade från dem, säger Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd.
Petter Ovander