Aftonbladet i final – kan vinna dubbelt i prestigefull tv-award
avTvå av Aftonbladets stora publiceringar under året har gått till final i prestigefulla Digiday Awards Europe.
What’s on the plate och Flickan bakom pansarglaset.
Det betyder att Aftonbladet kan vinna båda de klasser som är öppna för publicister.
Digiday Awards Europe belönar publicister, annonsörer och teknikplattformar som driver förändring och innovation på den europeiska marknaden.
Erik Wimans och Magnus Wennmans reportage, What’s on the plate – vad barnen äter, från svältens Afrika fick stor uppmärksamhet när det publicerades i somras och togs upp av flera medier. Med bild, text, video och VR tog Aftonbladet TV med läsare och tittare till Somalia och Sydsudan.
Reportaget är nu en av finalisterna i kategorin Best Use of Multimedia.
– Vi skildrade den svältkatastrof som drabbar miljontals människor, framför allt barn i östra Afrika. Vi försöker alltid förnya oss och hitta olika sätt att berätta på för att våra läsare ska komma så nära de platser och de människor vi skildrar som möjligt, säger Erik Wiman.
Detta är Digiday
Reportaget gjordes i en samproduktion med Fotografiska och till förmån för Rädda Barnen. Erik Wiman och Magnus Wennman utgick från vad som låg på barnens tallrikar: riskornen, råttan, getblodet, vattnet som sprider kolera…
Det blev också en utställning på Fotografiska med berättelser i form av fotografier, texter och en unik 360° VR-installation från människorna som lever vid Afrikas horn.
– Det är förstås hedrande att vara nominerad i en tävling med internationella aktörer. Framför allt är jag glad om tävlingen kan ge ytterligare spridning av vårt reportage så fler får upp ögonen för hungerkatastrofen som fortfarande pågår, säger Erik Wiman.
The Armored Glass Girl, Flickan bakom pansarglaset publicerades i februari och fick ett enormt gensvar – efter ett dygn hade två miljoner läsare och tittare tagit del av historien om 14-åriga Josefin som placerats och omplacerats 33 gånger sedan hon var bara ett år gammal.
Reportern Kerstin Weigls reportage var resultatet av ett par månaders arbete med att kartlägga den 14-åriga flickans liv i socialtjänstens vård. En granskning som avslöjar systemfel och hur landsting och kommuner misslyckats med att ge ett barn i Sverige den vård det behöver.
Men det juryn för Digiday nu lyfter fram, och som tar reportaget till final i kategorin Best Use of Video Content, är presentationen.
Illustratören Jenny Svenberg Bunnel knäckte berättarkoden, att lägga associativa illustrationer och foton, som Magnus Wennman tog, över en berättelse.
– När jag hörde Kerstin berätta för oss om ”Josefin” fastnade jag för hennes röst. Man vill lyssna till den. Att följa Kerstins resa genom materialet fick bli inramningen av historien. Det är ett helt nytt sätt att berätta en sådan här historia och väldigt roligt att den nu uppmärksammas internationellt, säger Jenny Svenberg Bunnel.
– Det visar också vilken kraft det blir när vi arbetar över redaktionsgränserna.
Vinnarna tillkännages på en gala i London den 24 januari 2018.
Petter Ovander
Fotnot: Utöver Magnus Wennman och Erik Wiman arbetade också Titti Jersler, Linn Ogelid, Sofia Boström och Patrick Wojda med projektet What’s on the plate. Utöver Jenny Svenberg Bunnel och Kerstin Weigl arbetade också Magnus Wennman med projektet Flickan bakom pansarglas.
Övriga nominerade i de två klasserna för publicister
Best Use of Multimedia
Aftonbladet, ”What’s on the plate”.
Vice Media and Chanel, ”The Fifth Sense”.
Jungle Creations, Twisted and Oreo, ”Oreo Gets Twisted”
Best Use of Video Content
Aftonbladet, ”The Armored Glass Girl”
Maximum Media, “The Joe Show”/”SportsJoe Live”
Weber Shandwick and ActionAid UK, #BrutalCut
Seenit Ltd. and BT, “Talk of the Terrace”