Startsida / Inlägg

Aftonbladet ökar resultatet – gör 255 miljoner i vinst 2017

av Petter Ovander
ab-och-raoul
Schibsted Medias vd Raoul Grünthal har all anledning att vara nöjd. Aftonbladet är inte bara svenska folkets primära nyhetskälla – det går även bra ekonomiskt.

Media är mitt uppe i strukturomvandlingen.

Då ökar Aftonbladet resultatet med 19 miljoner kronor.

255 miljoner kronor för helåret 2017.

– Genom långsiktiga och strategiska satsningar visar Aftonbladet på en god utveckling av både journalistiken och affären. Det är föredömligt och glädjande för hela branschen, säger Schibsted Medias vd Raoul Grünthal.

Han har all anledning att vara nöjd.

Aftonbladet är inte bara svenska folkets primära nyhetskälla – det går även bra ekonomiskt.

I samband med att ägarkoncernen Schibsted släppte sin kvartalsrapport på torsdagen redovisar Aftonbladet ett helårsresultat på 255 miljoner kronor. Även det fjärde kvartalet 2017 gör Aftonbladet en vinst på 91 miljoner kronor, mot 66 miljoner kronor samma period 2016.

–   Det är en stor prestation av publisher Sofia Olsson Olsén och hennes medarbetare att leverera det här starka resultatet för både kvartalet och helåret. Aftonbladet är inte bara svenska folkets primära nyhetsförmedlare med sin enorma räckvidd utan även ett medieföretag med en god och lönsam affär. Det är glädjande och föredömligt, inte minst mot bakgrund av att det strukturella tappet i print fortsätter, säger Raoul Grünthal.

Hemligheten?

Strategi.

Insikten om att Aftonbladet måste bygga en stark och långsiktig affär. Tidningen är ledande på den digitala annonsmarknaden och tillväxten fortsatte under året, framförallt drivet av satsningarna på video och den lokala annonsaffären. Ett annat strategiskt satsningsområde är den digitala prenumerationsaffären Plus som bidrar till tillväxten. Antalet prenumeranter var vid årsskiftet över 250 000. En unik siffra, även ur en internationell jämförelse.

– Aftonbladets målmedvetna satsning på video uppvisar tydliga resultat. Strömstarterna har ökat betydligt under året, i snitt 85 procent, och hela 185 procent det senaste kvartalet. Rörlig bild är och förblir ett viktigt strategiskt satsningsområde för Aftonbladet liksom Plus-affären, säger Raoul Grünthal.

Aftonbladets styrka har alltid varit den nära kontakten med läsarna, något som tidningen ständigt utvecklar.

– Det kanske viktigaste måttet på Aftonbladet som Sveriges främsta nyhetsförmedlare är andelen direkttrafik som under december 2017 låg på 80 procent. Det är en siffra de flesta medieföretag bara kan drömma om, i Sverige och i resten av världen, säger Raoul Grünthal.

Och så framtiden, vad händer nu?

Schibsted har under hösten omorganiserats i två tydliga divisioner – Schibsted Media och Schibsted Marketplaces. Det kommer att leda till snabbare produktutveckling, tydlighet och nya möjligheter till samarbeten mellan de olika verksamheterna. Samarbeten som kommer att ge Aftonbladet ännu större kraft.

Så Aftonbladet fortsätter att engagera och informera svenska folket med sin journalistik – och utvecklar samtidigt affären. En stark affär som ger förutsättningar för en god och oberoende journalistik.

Det bådar gott inför framtiden.

Aftonbladet visar vägen.

Petter Ovander

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Raluca Dintica och Edit Lindblad
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB