Startsida / Inlägg

Aftonbladet dubbelt nominerade i ”medievärldens Oscars”

av Petter Ovander
Digiday
Jenny Svenberg Bunnel och Kerstin Weigl, Magnus Wennman och Erik Wiman är nominerade till Global Media Awards för Pansarglasflickan respektive What’s on the plate – vad barnen äter.

Aftonbladets journalistik hyllas nu också internationellt.

Två stora publiceringar är nominerade till Global Media Awards, mediavärldens Oscars.

Det handlar om ”What’s on the Plate” och ”Pansarglasflickan”.

Global Media Awards är en av medievärldens mest prestigefyllda tävlingar. I år hade 830 bidrag skickats in från hela världen. Två av dem kommer från Aftonbladet och har nu nått hela vägen till final.

Det är Kerstin Weigls och Jenny Svenberg Bunnels reportage Pansarglasflickan, som berättar historien om 14-åriga Josefin som placerats och omplacerats 33 gånger sedan hon var bara ett år gammal. När reportaget publicerades i februari förra året fick det ett enormt gensvar. Efter ett dygn hade två miljoner läsare och tittare tagit del av historien om Josefin.

Reportaget är nu nominerat i klassen Best Use of Video.

Illustratören Jenny Svenberg Bunnel knäckte berättarkoden, att lägga associativa illustrationer över berättelsen.

– Pansarglasflickan är en historia som sticker ut. Att den gör det har mycket med Jenny att göra som hittade ett helt nytt sätt att berätta en sådan här annars väldigt komplicerad historia. Det är coolt att den går till final i en tävling där mediaföretag från hela världen deltar. Vi kan uppenbarligen göra världsklass-journalistik, säger reportern Kerstin Weigl.

Det är Erik Wimans och Magnus Wennmans reportage, What’s on the plate – vad barnen äter, från svältens Afrika som fick stor uppmärksamhet när det publicerades i somras. Med bild, text, video och VR tog Aftonbladet TV med läsare och tittare till Somalia och Sydsudan. Parallellt kunde tusentals besökare på Fotografiska i Stockholm ta del av en utställning med Magnus Wennmans bilder och Erik Wimans texter.

Reportaget är nu nominerat i klassen Best Use of New Technology to Generate Revenue and Engage.

– Jag har förstått att det här är en stor tävling. Det är roligt att det här ämnet uppmärksammas, och viktigt för katastrofen pågår nu, men samtidigt är det kluvet att tävla i ett så allvarligt ämne. Det handlar ju om barn som svälter, säger reportern Erik Wiman.

Med What’s on the plate tog Erik Wiman och fotograf Magnus Wennman ett helt nytt berättargrepp där de tog med läsare och tittare till Afrikas svältområden med bland annat 360-teknik.

– Att tävla är ju ett sätt att sprida vår journalistik och de nya idéer vi valt att jobba med. Vi vill dels få ut vårt budskap, dels vara en inspiratör som visar på nya sätt att berätta en historia, säger Erik Wiman.

Både Pansarglasflickan och What’s on the Plate har tidigare nominerats till Digiday, en annan stor internationell medietävling. Och What’s on the Plate nominerades så sent som förra veckan till Årets Idé i den svenska tävlingen Årets Dagstidning, eller medie-SM som tävlingen också kallas.

Global Media Awards avgörs på en internationell konferens i början av juni i Washington DC, USA.

Petter Ovander

Aftonbladets motståndare i Global Media Awards

Best Use of Video/Global/National Brands

• 24sata, Zagreb, Croatia, “Gone But Not Forgotten”

• Aftonbladet, Stockholm, Sweden, “Armored Glass Girl”

• Agora, Warsaw, Poland, “Make Poland Great Again: The Online Night-Show by Gazeta.pl”

• Stuff, Wellington, New Zealand, “The Valley”

• The Wall Street Journal, New York, United States, “The Face of Real News”

Best Use of New Technology to Generate Revenue and Engage/Global/National Brands

• Aftenposten, Oslo, Norway, “Front Page Reinvented: The Algorithm That Supports Our Journalistic Mission”

• Aftonbladet, Stockholm, Sweden, “What’s On the Plate”

Bonnier News Brand Studio, Stockholm, Sweden, “Löfbergs: The Next Generation Coffee Experience”

• Ringier, Zurich, Switzerland, “Using Advanced Artificial Intelligence (AI) to Generate Revenue and Boost Reader Engagement @ Ringier”

• VG, Oslo, Norway, “Mystery at the Oslo Plaza”

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB