Startsida / Inlägg

Aftonbladet ökar sitt digitala fokus – Matilda Wiman blir ny produktchef

av Petter Ovander
foto : stemat : matilda wiman, medarbetare aftonbladet
Matilda Wiman blir ny Product Lead, produktchef, på Aftonbladet. Genom den nyinrättade rollen ökar Aftonbladets digitala fokus. Foto: Stefan Mattsson

Aftonbladet och Schibsted stärker organisationen med en nyinrättad strategisk roll som produktchef.

Matilda Wiman, 33, får uppdraget som Product Lead och tar plats i Aftonbladets ledningsgrupp.

– Att lyfta in de här frågorna i ledningsgruppen är avgörande för att transformera Aftonbladet till ett 100 procent digitalt bolag, säger hon.

Aftonbladet flyttar nu fram positionerna vad gäller mediahusets digitala utveckling och strategi. Genom den nyinrättade rollen, som också får en plats i ledningsgruppen, ökar mediehusets digitala fokus.

– Aftonbladet är i dag det enda svenska mediehus som ligger topp-tio hos unga. Resten är amerikanska plattformar och sociala medier. Ska vi behålla vår position måste vi bli ännu bättre på att göra en engagerad produkt för unga, i både mobilen och på desktop. Det blir mitt huvuduppdrag, säger Matilda Wiman.

I uppdraget ligger att optimera användarupplevelsen i Aftonbladets samtliga digitala kanaler och balansera den mot affären.

– Det är en av de största journalistiska utmaningarna just nu, att hitta affären som håller i en digital tillvaro och samtidigt hitta en bra användarupplevelse i våra produkter. Just nu är det precis detta jag vill jobba med. Sen älskar jag att jobba nära redaktionen, känslan av nyhetstempo. Att få bidra till att göra Aftonbladet gör mig stolt, säger hon

Med sin bakgrund som journalist, bland annat som nyhetschef på Svenska Dagbladet,  produktägare på SVT och som en av dem som var med och skapade nyhetstjänsten Omni, är Matilda Wiman väl förberedd för jobbet. Sedan ett antal år tillbaka jobbar hon inom Schibsteds stora produkt och tech-organisation.

Skärmavbild 2018-04-11 kl. 15.21.50
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd.

– Matilda Wiman är en erfaren produktchef med omfattande redaktionell kompetens i tillägg. Hon är ett bra exempel på vad som krävs av nya medieledare och blir en tydlig förstärkning av ledningsgruppen, säger Aftonbladets chefredaktör och vd Lena K Samuelsson.

Det senaste året har Matilda Wiman i sin roll på Schibsted ansvarat för nyhetsupplevelsen i Aftonbladets samtliga plattformar.

– Jag kommer att fortsätta arbeta med samma starka utvecklingsteam, men går från att fatta beslut på daglig basis till den här mer övergripande och strategiska rollen. Aftonbladet ska vara ett bolag som ser utmaningarna som finns och som har en tydlig riktning mot vad vi ska göra – och inte ska göra, säger Matilda Wiman.

Matilda Wiman är uppväxt i Norrköping och började sin journalistiska bana på lokaltidningen Folkbladet. När hon fick jobbet som webbredaktör började hon sin digitala resa.

– Jag tänkte att bästa sättet att lära mig jobbet var att praktisera på en redaktion som redan arbetade online. Jag sökte sommarjobb på Svenska Dagbladet – och blev kvar. På den vägen är det, säger hon.

Nu tar hon all sin samlade erfarenhet med sig in i Aftonbladets ledningsgrupp.

– Jag kommer att arbeta väldigt tätt med både Aftonbladets affär och redaktion. Vi ska ta fram produkter som stämmer väl med Aftonbladets innehåll och känsla och som ytterligare stärker Aftonbladets position som ledande digitalt mediehus.

Petter Ovander

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB