Startsida / Inlägg

Succé för debatten – 1,2 miljoner startade strömmar, enligt MMS

av Petter Ovander
Partiledardebatten 2018
Aftonbladets partiledardebatt hyllades av både publik och politiker. Nu har också siffrorna från MMS kommit som visar hur många visningar debatten hade under måndagkvällen – 1,2 miljoner startade strömmar. Foto: BJÖRN LINDAHL

Aftonbladets partiledardebatt blev en publiksuccé.

Sändningen startades nära 1,2 miljoner gånger på aftonbladet.se och hyllningarna strömmar in från läsare och politiker.

– Det är i alla jämförelser mycket högt för att vara online – och troligen ”all time high” för partiledardebatter och utfrågningar online, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Tittarna är eniga. Aftonbladets partiledardebatt – med ett helt nytt koncept – vann deras gillande. I sociala medier och i chatten på aftonbladet.se strömmade hyllningarna in.

Även statsministern var positiv efter debatten.

– Jag tycker att upplägget nog ger mer för väljarna. Att det finns tydlig avsatt tid för respektive partiledare. Man väljer ett ämne själv och sedan får andra ta replik. Jag tycker att det är i grunden bättre och ger väljarna mer, säger Stefan Löfven.

Och Annie Lööf twittrade efter sändningen:

– Två timmars spänstig och rapp debatt hos Aftonbladet.

I andra medier hyllades debatten.

– De var lössläppta och vågade damma på varandra. Det blev en väldigt spänstig debatt, säger Ann Tiberg, politisk kommentator i TV4, i Nyhetsmorgon.

SvD:s Göran Eriksson höll med i sin analys och kallade det nya upplägget ”politisk pang-pang och verbal MMA-gala”.

Skärmavbild 2018-04-11 kl. 15.21.50
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson är enig med kollegerna.

–  Aftonbladets partiledardebatt var nytänkande, skarp och rapp i repliken. Debatten befäste Aftonbladet TV:s starka position, det ser vi i siffrorna men framförallt i de överväldigande positiva reaktionerna från våra tittare.

I Inizios tittarundersökning efter debatten angav fyra av fem tittare att debatten hade varit bra.

– Formatet där partiledarna höll anförande och sedan debatterade uppskattades av tittarna. Många uttrycker att det var lättare att förstå och få ett sammanhang jämfört med det traditionella upplägget som brukar få kritik för att vara tjafsiga och svåra att förstå för tittarna, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Partiledardebatten sändes inför publik från Cirkus i Stockholm under måndagskvällen och direktsändningen hade i MMS:s mätningar över en miljon startade strömmar och en genomsnittlig tittartid på 6 minuter och 46 sekunder. Till det kan läggas alla de videoklipp från debatten som under kvällen lades ut och som tillsammans samlade 176 745 starter. Totalt nära 1,2 miljoner videostarter.

Magnus Anshelm
Magnus Anshelm, vd, MMS.

– Det är mycket högt för att vara online i alla jämförelser – och troligen ”all time high” för partiledardebatter och utfrågningar online, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

I mediebranschen pågår en diskussion om hur tv-tittande online ska mätas, flera mediehus gör egna mätningar, som i dag ifrågasätts av annonsörerna.

– Aftonbladet har valt att att mäta via MMS, som är branschstandarden för mätningar av tittningen av video online. För oss är det viktigt att vara transparenta gentemot både tittare och annonsörer, säger Martin Ekelund, videochef på Aftonbladet.

MMS gör ingen skillnad på om den startade videoströmmen är en autostart eller en manuell start. Tittandet mäts efter att den autostartade strömmen varit igång i tio sekunder.

–  Autostarterna är bara med under förutsättning att man fortsätter att titta. Det har branschen gemensamt beslutat om. Alla var överens att man inte kan betraktas som en tittare om man omedelbart stänger en ström som man inte själv startat, säger Magnus Anshelm.  

– Vi önskar att fler mediehus anslöt sig till MMS, så att vi kan få jämförbara siffror i branschen för hur många som verkligen tittar, säger Martin Ekelund.

Utöver sändningen på aftonbladet.se sändes partiledardebatten på 33 lokala mediesajter i Sverige, Norge och Danmark.

Petter Ovander

Fotnot: I MMS mätningar ingår: SVT, Discovery, NENT (tidigare MTG, TV4, Aftonbladet och UR. Expressen mäter reklamvisningar, men inte redaktionella sändingar.

Så HÄR säger tittare i Inizios tittarundersökning:

”Spänstig debatt, rolig att lyssna på.”

”Utmärkt upplägg. Programledarna mycket bra.”

”Det var bra att alla kom till tals. I vissa fall får bara vissa prata och duellera och här fick man se alla prata med alla och attacker och försvara sig mot alla. Kanon!”

”Alla fick tala om sina hjärtefrågor. Ingen tilläts tala i mun på någon annan. Bra.”

”Upplägget var ovanligt bra och programledarna skötte sig ganska bra. Ett mycket bättre upplägg än andra TV-debatter. Äntligen en debatt som var värd namnet.

”Bästa debatten på många år och val.”

Bra att det inte var programledarna som skötte frågeställningarna. Var och en fick själva välja sina frågor.  Däremot så for det ett stort antal siffror i luften framförallt inom vårdområdet som är mycket förvirrade när få enstaka fall får utgöra underlag för vad man vräker ur sig.

”Jag gillade hela samtalet, hur ni byggde upp med experter både i och utanför salen, samt hur diskussionerna läts byggas upp av bra programledare. Tack för två väl genomförda debattimmar!”

”Det är hemskt att dom inte visar så här viktiga debatter på vanlig tv.”

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB