15 år med Plus – så blev det en framgångssaga
av15 framgångsrika år. 250 000 prenumeranter.
Aftonbladet Plus är en svensk – och internationell – succéstory.
– Vi utvecklar Plus tillsammans med våra läsare. Det är nog därför det går så bra, säger Pluschefen Ted Kudinoff.
Det får du med Plus
Plus – 59 kronor i månaden
+ 500 Plus-artiklar varje månad, med nyhetsfördjupning, artikelserier och analyser.
+ Tester och guider – allt från surdegsbröd till högtalare, restips till alla världens hörn och Plus reseguider.
+ Unika erbjudanden och rabatter, som att gå två för en på en sportmatch – samt halva priset på skidhyran i Sälen och Åre.
Plus Premium – 99 kronor i månaden
Allt som ingår i Plus
+ Dagens e-tidning – Aftonbladets tidning och Sportbladet direkt i mobilen eller surfplattan klockan 06 varje morgon.
+ Alla Aftonbladets magasin, bilagor och biblar, fria att ladda ner digitalt. Samt även andra magasin som ex. populära magasinet Filter.
+ Olika satsningar på Livesport, till exempel fotboll och hockey.
+ Ett gratislag i Sportbladets samtliga Managertävlingar, ca 10 st/år.
+ Månadens e-bok/ljubok. Plus Premium-kunder kan varje månad ladda ner och läsa en av tre handplockade e-böcker från Bokon.
+ Halva priset på samtliga av Sportbladets populära Sportbiblar, direkt hem i lådan.
En gråkulen höstdag för 15 år sedan föddes Aftonbladet Plus. Det var tidigt, det var framsynt och det var nödvändigt.
– Det här är viktigt för hela branschen. Fler borde följa efter och satsa så att inte verksamheten självdör, sa Kalle Jungkvist, på den tiden chefredaktör för Aftonbladets nättidning när han intervjuades i tidningen i samband med Plus lansering.
Han fick rätt.
Även om det tog några år inser i dag så gott som alla stora mediehus att de måste lyckas ta betalt av sina läsare och tittare på nätet för att säkra sin överlevnad och fortsätta ha möjlighet att leverera kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet var så tidigt ute, och har kommit så långt, att det än i dag kommer internationella delegationer på studiebesök för att få svar på frågan: Hur gör man?
Vad är framgångsformeln som gör att Aftonbladet i 15 år lyckats ta betalt på nätet?
Det handlar förstås i grunden om att vinna läsarnas förtroende och att förtjäna deras lojalitet. En del av framgångsfaktorn ligger just i det faktum att Aftonbladet var tidigt ute och fortsatte satsa på nätet när alla andra drog sig undan efter IT-kraschen 2001.
Med 15 års erfarenhet, där en och annan satsning också gått fel, känner medarbetarna på Plus-redaktionen i dag sina läsare och tittare väl. De vet vad de vill ha för journalistik, vad de önskar för service och vad de värdesätter så högt att de är beredda att betala för det.
– De här 15 åren har gjort att vi i dag har en ovärderlig kunskap på redaktionen och att vi ständigt, hela tiden, vill utveckla vår tjänst, säger Ted Kudinoff, chef för Plus.
I praktiken betyder det att Plus ger sina prenumeranter daglig nyhetsfördjupning inom nyheter, sport, nöje och hälsa, totalt 500 artiklar per månad. Till det kommer över 200 uppdaterade reseguider, återkommande tester av prylar, mat och dryck och, inte minst, unika erbjudanden som kompletterar journalistiken. Bland annat.
– Det är fortfarande en av våra största utmaningar – att få våra 250 000 prenumeranter att förstå hur mycket de faktiskt får för pengarna, säger Plus affärschef Peter Nelander.
Vid sidan om nyhetsfördjupningarna, guider och erbjudanden räknar han upp en del av allt annat som ingår i en Plusprenumeration.
– Olika satsningar inom livesport, till exempel har vi visat hockey, innebandy och skidor, vi har våra E-magasin med de populära Sportbiblarna, Aftonbladets e-tidning, Managerspel, Månadens film, Månadens ljudbok, gå 2för1 på SHL och landslagen i fotboll, halva priset på skidhyran i Sälen och Åre. Och så vidare…

En annan förklaring till Plus framgång är också den typiska kvällstidnings-mix av högt och lågt som läsarna erbjuds i Plus. Låt vara att viktiga nyheter och fördjupningar ligger högt på prioriteringen, men de utesluter inte underhållning och förströelse som läsarna också vill ha.
– Vi vet när vi pratar med våra läsare att de vill ha ännu mer fördjupning och ännu fler Plus-artiklar. De vill ha just högt och lågt och det är vår uppgift att leverera. Vi är en kvällstidning som ska underhålla och beröra. För oss är det oerhört viktigt att vi fortsätter ligga i täten när det gäller betald journalistik online och att vi inte tappar fokus på läsarna, säger Ted Kudinoff.
Efter 15 år står Plus idag för en relativt stor del av Aftonbladets intäkter online. Plus är också viktig strategiskt för att Aftonbladet ska fortsätta vara en ledande kraft i både svenskt och internationellt medielandskap.
Under hösten kommer därför den här lite bångstyriga 15-åringen med många spännande nyheter som utvecklar betaltjänsten och förnyar journalistiken. Ted Kudinoff igen:
– Vi kommer bland annat ganska snart att kunna gå ut med en väldigt fin sportsatsning som jag är övertygad kommer att göra de prenumeranter som älskar sport glada. Vi utvecklar Plus hela tiden och gör det tillsammans med våra läsare, det är nog därför det går så bra.
Petter Ovander
Häng med Aftonbladet – om Plus: Så får vi läsarnas förtroende – och en oberoende journalistik