Startsida / Inlägg

Trendbrottet dagen efter valet – Aftonbladet större än SVT online

av Petter Ovander
Trailer Valet 2018 P√Ö bilden: Cecilia Benedelle, Matilda Wennerholm och Malvina Britts. Foto:Magnus Sandberg
Cecilia Benedelle ledde Aftonbladets valsändning natten till måndagen, Matilda Wennerholm och Malvina Britts tog över och programledarskapet under dagen. Tillsammans gick de om SVT i att engagera tittare online. Foto: MAGNUS SANDBERG

I måndags, dagen efter valet, gick Aftonbladet om konkurrenterna i total tittartid online.

Ett tydligt trendbrott som visar på ett stort engagemang i Aftonbladets sändningar efter valet.

– Jag tror att vi håller på att se ett helt nytt beteende hos tv-tittarna online, säger Martin Ekelund, videochef på Aftonbladet.

Martin Ekelund, porträtt
Martin Ekelund, videochef på Aftonbladet ser ett trendbrott.

Aftonbladet och SVT är ungefär lika stora när man mäter startade videoströmmar online. Vid stora nyhetshändelser, som valet i söndags, brukar Aftonbladet skjuta i höjden – men SVT, som erbjuder många längre program och har ett annat tittarbeteende, har hittills haft förstaplatsen när det gäller total tittartid i ett fast grepp. Tittartiden mäts som den totala tiden konsumerad video och tv på svt.se och SVT Play respektiver på aftonbladet.se.

I måndags bröts den trenden.

Spenderade timmar
Grafen visar tittartiden. SVT har traditionellt en förstaplats. I måndags gick Aftonbladet om.

Med undantag för vid två nyhetshändelser, terrorattentatet  den 7 april förra året och terrorattacken i Manchester i maj 2017, har SVT alltid haft den längsta genomsnittliga tittartiden.

– Det vi sett från tidigare stora nyhetshändelser är att Aftonbladet är stort under händelsen, men att SVT och public service haft en starkare position när fokus är analys och förklaring. När vi nu tittar på siffrorna från MMS från i måndags ser vi för första gången en helt annan rörelse. Svenska folket har vänt sig till Aftonbladet TV för guidning i den stökiga situation som uppstod efter valet, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt Hellsing.

Karin Schmidt Hellsing
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet.

Aftonbladet hade, enligt det officiella mätinstitutet MMS, totalt 860 302 timmar konsumerad video under måndagen. Mot svt.se och SVT Plays 731 273 timmar. TV4 hade sammanlagt 459 616 timmar total tittartid online. Övriga aktörer som mäts av MMS hade betydligt lägre lägre total tittartid.

Starter totalt
Grafen visar antalet startade strömmar, enligt MMS. Aftonbladet kniper förstaplatsen med sju miljoner i måndags.

Snittitiden för sändningen ”Dagen efter valet” var 33 minuter, med över 932 000 starter ger det en total tittartid på över en halv miljon timmar.

Och Aftonbladet Morgons specialsändningar runt valet hade i söndags och måndags i snitt drygt 20 minuters tittartid och nästan 400 000 respektive 700 000 starter.

– Vi har anklagats av branschen för att vår storlek som tv-aktör beror på autostarter. För oss har det alltid handlat om att skapa det bästa innehållet och den bästa videoupplevelsen för användaren och annonsörer. Att vi nu är störst även när man mäter tittartid visar att det här har varit rätt väg, säger Martin Ekelund.

Petter Ovander

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB